Fordonsöversikt
De vackra BMW E9-bilarna från BMW tillverkades från 1968 till 1975. Det började med 2800 CS med en kapacitet på 170 hk. 1971 kom BMW 3.0 CS och kort därefter 3.0 CSi med 200 hk. Den allra sista versionen var 2.5 CS, men tyvärr var effekten nu nere på 150 hk. Det fanns även en BMW CSL i flera versioner.
Exteriör: Det här är en bil som tagits helt i bitar. Det var inte mycket rost till att börja med och det som fanns har reparerats av proffs. Bilen lackerades då i original BMW Polaris silver 060. Alla kromdetaljer är nya och likadana med alla gummidetaljer. En del av aluminiumlisterna är fortfarande original och i gott skick. Originalhjulet sandblästrades, målades och försågs med nya däck nyligen. Bilens undersida är lika vacker som toppen. Varenda detalj sandblästrades och målades. Nya bussningar, skarvar etc i fram- och bakänden. Nya Bilstein stötdämpare och nya fjädrar. Nya bromsrotorer, slangar mm och renoverade bromsok. BMW 3.0 CSi är perfekt i jämn körning på nya fjädrar.
Inredning: En komplett läderinteriör gjordes för denna bil för cirka 30 år sedan. Den sitter kvar i bilen idag och har fin patina. Alla träpaneler är renoverade, instrumenten är i toppskick och fungerar som de ska. Rulla upp säkerhetsbälten fram och bak. En tidsperiod korrekt Bilstein radio är monterad. Elektriska fönsterhissar fram och bak fungerar alla korrekt. Denna BMW 3.0 CSi ser ut som ny i bagageutrymmet. De ofta trasiga plastpanelerna är perfekta i den här bilen. Och verktygslådan har originalverktygen.
Motor: Den superstarka och robusta BMW 3 liters bränsleinsprutade raka sexan är en underbar motor. Den startar lätt och låter och känns väldigt stark. Under restaureringen var kompressionen mycket bra så bara huvudet behövde byggas om. Alla detaljer kring motorn renoverades och motorn målades och försågs med nya packningar och nya slangar för bränsle och kyla. Växellådan känns väldigt bra och var försedd med en ny koppling. Bilen har inte gått mer än 300 mil efter allt detta arbete.
Historia: Det har gjorts en mycket stor investering i denna BMW 3.0 CSi och allt gjordes nyligen. Bilen är nu redo att avnjutas igen i många år framöver. Denna BMW E9 registrerades på 7:anth oktober 1974 här i Sverige. Vi antar att räknaren har vänt en gång och den totala resan idag är 115,000 9 km. Den omfattande restaureringen dokumenteras med bilder och fakturor. För att sammanfatta det, tror jag att detta är den perfekta bilen för någon som planerar att använda den på rätt sätt. Med den äldre interiören ser den inte ut som en bil som kom ur en fräsch restaurering. Och personligen gillar jag det väldigt mycket. Eftersom allt det där tråkiga arbetet med att få dessa E9-bilar fria från korrosion redan är omhändertagna bör det inte vara några bekymmer i framtiden. Silver och blått fungerar alltid väldigt bra ihop och speciellt i en E ser man mycket av interiören från utsidan.
Vad är det som gör BMW E9 3.0 CSi speciell?
- Polaris silver
- Exceptionellt skick
- Rostfritt stålutlopp
- Nybesiktigad