Invicta Salmons & Sons 1932 | POR

Bilspecifikationer:

ÅR: 1932
MÄRKE: Invicta
MODELL: Excalibur
KAROSS: Cabriolet
KM: 99999
VÄXELLÅDA: Manuell 4 växlad
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 100 hk
PRIS: Pris på begäran
SKICK: 3

Fordonsöversikt

Invicta Excalibur 3 position Drop Head 1932 till salu

Invicta-bilar tillverkades i Storbritannien mellan 1925 och 1950. Noel Macklin var företagets grundare och det tillverkades inte alltför många bilar. Produktionen riktade sig till avancerade kunder med kvalitetsbyggda bilar.

Denna speciella bil har en Salmon & Sons karosseri och ansågs vara den enda bilen i denna konfiguration. Framskärmarna med sin speciella form och luftventiler längs sidan precis som det låga chassit av S-typ. Med trelägestak med Tickford-konstruktion för att ta taket upp och ner.

Och det var så den här bilen kom till. 1932 vann Donald Healey (senare ägare till Austin Healey) Monte Carlo-rallyt i sin Invicta. Denna bil tillhörde dock först major Douglas Morris och de deltog båda i Monte Carlo-rallyt 1933 och båda bilarna startade från Umeå i Sverige i februari månad. Med tanke på att de fortfarande knappt har några vägar i Umeå kan jag inte föreställa mig hur dessa Invicta-bilar skulle kunna klara av att ta sig därifrån till Monte Carlo. Även i januari månad ska det ha varit en meter högt med snö. Denna Invicta nämns på flera ställen i The Autocar-boken från 1933. Major Douglas Morris startade i -35 grader tillsammans med åtta andra tävlande. Han anlände till Paris med 16 minuter för sent på grund av en felaktig motor. Han försökte senare reparera motorn vid vägkanten i de franska alperna, men detta arbete tog så lång tid att de tvingades ge upp och han gick i pension. Men Morris och hans Invicta vann ett pris. Första pris i Comfort Competition öppna bilar. Detta var för den mest bekväma och bäst utrustade bilen i rallyt i denna sektion.

Senaste arbetet med Invicta

  • Komplett motorombyggnation, nya kolvar, lager mm.
  • Komplett ombyggnation av bromssystem, trummor återuppbyggda och målade, nya skor
  • Komplett återuppbyggnad av fjädring, bladfjädrar slipade smorda och justerade
  • Förgasare byggs om
  • Framhjulslager
  • Nytt avgassystem

Det är idag en mekaniskt sund bil redo att köra. Med mycket charmig patina som en gammal rallybil ska ha. Den kommer med originalhandbok och mycket dokumentation från dess äventyrliga liv.
3 Invicta bil 1932 till salu i Sverige

Vad gör denna Invicta speciell?

  • Monte Carlo rally historia
  • Salmons & Sons karosseri

Den länge förlorade Invicta från Monte Carly-rallyt 1933

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish