Jaguar XK140 SE DHC

SÅLD

Bilspecifikationer:

ÅR: 1955
MÄRKE: Jaguar
MODELL: XK 140
KAROSS: Cabriolet
KM: 123456
VÄXELLÅDA: 4-växlad+överväxel
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 190
PRIS: SÅLD
SKICK: 3

Fordonsöversikt

Trots vad mina känslor för Jaguar/Land Rover är idag, är XK-serien 120, 140 och 150 så vackra bilar med fantastiska prestanda för tiden. XK-serien tillverkades i coupé, drophead coupé och öppen tvåsitsig. Modellens nummer var en indikation på hur snabbt bilen kunde gå, även om 150-modellerna skulle kräva en nedförsbacke och medvind för att nå det.

Exteriör: De vackra svepande linjerna i Jaguar XK140 Drop Head Coupe vänder många huvuden när du kör på vägen. På avstånd ser den här bilen bara fantastisk ut, medan du vid en närmare titt kan se några stridsärr i form av mindre bucklor, fläckig färg på dörrarna och några mindre sprickor nära strålkastarna. Men för en 65-åring är hon fortfarande väldigt presentabel. De mycket blanka kromade ekerhjulen är försedda med ordentliga Michelin-däck. Den mjuka toppen är lätt att fälla upp och ner och det finns ett skydd för den när den är nere. Det finns ingen korrosion någonstans på den här bilen, inte under heller. Ramen ser väldigt frisk ut och det är lätt att se att denna Jaguar XK 140 DHC började sitt liv i soliga Kalifornien.

Inredning: De svarta lädersätena är original och har nyligen omarbetats och färgats. Träpanelerna och instrumenten ser härliga ut. Bilen går inte varm, men om du skulle hamna i bilkö finns det en extra strömbrytare för en elfläkt. Trunkområdet är också snyggt och snyggt. Reservhjul och domkraft på plats

Motor: När jag hämtade denna Jaguar XK140 DHC från detaljhandeln sa de – Vi gillar verkligen den här bilen. Det börjar varje gång! Det är originalmotorn, så det är matchande nummer. Observera att detta är en S-modell. S är för specialutrustning så den levererades ursprungligen med typ C huvud, dubbla avgassystem, vajerhjul, dimljus och vindrutespolare. Dessutom är en 123-tändning monterad, så att du aldrig mer behöver bry dig om de där krångliga spetsarna och kondensorn. 2009 var motorn ur bilen och fick en total ombyggnad med nya lager och kolvar. Allt arbete utfördes av Jaguar-specialist här i Sverige. Samtidigt monterades en ny koppling. Dessutom reviderades huvudet med nya ventiler och fjädrar. Även bromsarna uppgraderades till skivbromsar fram från Jaguar XK150. 2012 byttes kylaren mot en ny och även förgasarna byggdes om. Bilen har gått cirka 20,000 32,000 miles eller km efter att motorn byggts om. Jag kan bekräfta att det går väldigt bra. Växellåda är också väldigt lätt och alla växlar är där du förväntar dig att de ska vara. (det är inte alltid så med en Moss-växellåda). Överväxeln är lätt att använda och sänker varvtalet när du kör på motorvägen.

Historia: På 10th i augusti 1955 körde Mrs. Mitchell nerför Sunset Boulevard i Los Angeles Kalifornien för första gången. I mitt sinne ser jag en vacker dam i denna knallröda vackra Jaguar XK140 Drop Head Coupe. I juli 1990 satte den första hjulen på svensk mark och den har haft 4 ägare sedan dess, de två sista är far och son. Det medföljer Heritage certifikat, dokumentation av det arbete som utförts under tiden här i Sverige samt Jaguar XK 140 originalhandbok. En bil i underbart skick som är mekaniskt mycket sund och med charmig patina som passar en gammal dam som denna.

Vad gör denna Jaguar XK 140 DHC speciell?

  • S-specifikation
  • Mycket fint originalskinn
  • Kalifornien bil
  • Drop Head Coupe
  • Vänsterstyrd
  • matchande nummer

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish