Jaguar E-typ Coupe Series 1

SÅLD

Bilspecifikationer:

ÅR: 1962
MÄRKE: Jaguar
MODELL: E-Type
KAROSS: Coupe
KM: 123456
VÄXELLÅDA: 4-växlad manuell
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 265
PRIS: SÅLD
SKICK: 2

Fordonsöversikt

När du tänker på några av de mest ikoniska klassiska sportbilarna tror jag att de flesta skulle säga Mercedes Gullwing, Porsche Speedster och säkert många skulle säga Jaguar E-type. Den tidiga Jaguar E-type Series 1 Coupe får mycket vägnärvaro, speciellt när den kommer att ryta nerför motorvägen tidigt på lördagsmorgonen som i videon.

Exteriör: Denna Jaguar E-type 3.8l Series 1 Coupe från 1962 har en mycket snygg och glänsande lack. Den målades för många år sedan och man kan hitta några mindre spår av ålder. Stötfångarna och alla andra kromade detaljer är i utmärkt skick. Jaguaren har en fin och balanserad åkhöjd. Mellanrummen på huven och dörrarna är perfekta och de är lätta att stänga. Series 1 Coupe rullar på en vacker uppsättning kromade ekerhjul utrustade med ordentliga Michelin-däck med ett klassiskt mönster.

Inredning: Eftersom detta är en 1962 Jaguar E-type Coupe, har den de där underbara aluminiumpanelerna. Och detta får dig att känna att du sitter i ett flygplan från sextiotalet. De röda lädersätena är väldigt sköna och mjuka. Du har ordentliga röda fyrpunktsbälten för säkerheten och en brandsläckare precis bakom föraren. Det är väldigt snyggt och rent inuti, även headlinern är perfekt.

Motor: I början av 90-talet hade Antonio från Portugal en dröm att få starta i Monte Carlo-rallyt. Så just den här bilen var förberedd för det i Storbritannien. Två företag i Storbritannien vid namn Bary Hodson och Tony Thompson Racing hjälpte honom att förbereda bilen för loppet. Det gjordes många ändringar, men många av dem har senare tagits bort igen. Det gjordes några prestandauppgraderingar av motorn. Huvud med högre kompression, avgasrör och fritt flöde avgassystem. Aluminiumkylare och en större bränsletank. Och den där aluminiumkylaren byggdes om 2020. Idag har bilen originalbränsletanken. Jag har kört många Jaguar E-typer, men aldrig haft en som är så smidig över gupp på vägen. Avgaserna är lite starkare än en vanlig Jaguar E-type, men det är lätt att montera ett vanligt avgassystem om det är att föredra. Annars är bilen uppdaterad mekaniskt och redo att köras. Den håller sig sval och all elektrisk utrustning fungerar.

Historia: Som många av de vänsterstyrda Jaguar E-type Series 1-bilarna började även denna sin resa i New York USA i november 1962. Senare i regionen 1990 kom den tillbaka till Storbritannien och här fick den följande arbete .

1992-02 I princip allt utom motor och växellåda/diff sattes ny eller renoverad. Omlackering av barmetall i toppklass i original Carmen-röd.

1992-12 gjorde Barry Hodson E-Type specialister en komplett ombyggnad av motorn, inspektion av växellådan, total översyn av bromssystemet med nya bromsok, cylindrar mm.

Bilen startade i Monte Carlo rally 1993, men gick tyvärr sönder och kunde inte gå i mål.

Historien om denna bil är väl dokumenterad med fakturor. Det är matchande siffror och kommer med arvscertifikat. Jaguar E-type kom till Sverige i juni 2013 och har levt ett lugnt liv här. Med endast två försiktiga ägare är bilen idag i utmärkt skick.

Vad gör denna Jaguar E-type Coupe 1962 speciell?

  • Går väldigt bra
  • Headers och raceravgaser
  • Mycket bra panelpassform
  • utmärkt dokumentation

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish