Fordonsöversikt
Den allt populärare BMW E9 här i form av en 3.0 CSi. Det betyder att den har en bränsleinsprutad motor som producerar 200 hk. Detta var mycket tillbaka 1974 och det skulle krävas en Porsche Carrera för att hänga med på Autobahn.
Exteriör: Karmann-kroppen är bara underbar och i denna ursprungliga turkosa färg sticker BMW 3.0 CSi verkligen ut. Det här är en bil som kom från Italien med en frisk kaross och fick en lätt restaurering med omlackering i Schweiz av BMW Richog och Fils Vionnaz. Detta var i regionen 1995-1996. Den har använts och en del minimala varor kan ses. Alla exteriöra krom- och aluminiumdetaljer är väldigt nära perfekta.
Precis som det stora klara glaset och alla gummilister. Jag tror att folk ofta underskattar vilken skillnad däcken gör (inte bara i prestanda), utan även utseendet det ger bilen. Och Michelin XWX 205/70 VR 14 är precis rätt däck för BMW E9 3.0 CSi. Och den här bilen har till och med den ursprungliga täckplåten under motorn. Man kan även se på bilder att bilen har en jämn och perfekt åkhöjd.
Inredning: BMW-bilarna från denna tidsperiod var byggda för körning. De svarta läderstolarna är superbekväma både fram och för barnen bak. Läderinredning är bara vacker precis som alla träpaneler. Alla instrument är i perfekt skick. När man tittar inuti är det svårt att tro att denna BMW 3.0 CSi är från 1973! Alla små detaljer som de rostfria plåtarna på trösklarna som kliver in i bilen är som nya.
BMW 3.0 CSi E9 till salu i Sverige
Krom runt sätena etc etc. Om du av någon anledning skulle tröttna på att lyssna på den raka 3l raka sexan som sjunger för dig så finns det en modern radio med högtalare monterade ovanpå bak. Original mattor i ögla stil inuti i mycket gott skick. Alla de grå panelerna i bagageutrymmet är också i fint skick och fria från sprickor. En komplett uppsättning verktyg, originaluttaget och reservdelar.
Motor: Under restaureringen i Schweiz fick BMW CSi 3.0 ett nytt motorblock. Detta var på km 131.580km. 2012 installerades en femväxlad Getrag. Denna bil har under de senaste åren blivit mekaniskt bortskämd. Fram och bak är ombyggda, styrhus ombyggda, nya Bilstein stötdämpare. Regelbundna oljebyten genom åren. Den här bilen går helt perfekt idag och med den 5-växlade växellådan cruisar du i 140 km/h vid bara 3400 rpm. Hanteringen av bilen är fantastisk även i höga hastigheter. Historia: Denna BMW 3.0 CSi köptes av den nuvarande ägaren i november 2011. Detta är en bil som har använts men också tagits väldigt väl om hand. Regelbundet underhåll och uppgraderingar varje år. Den såldes ny i Italien och kom senare till Schweiz. I september 2016 registrerades den här i Sverige. Nu med EU-papper kan den registreras var som helst i EU utan att behöva betala skatt. Detta är en BMW E9 i originalfärgen Turquoise metallic 065. Elfönsterhissar fram och bak. Kommer med originalhandbok och ägarens loggbok över allt arbete som har utförts. Idag är det totala resandet 169.000 och nästa ägare behöver inte göra något förutom att köra iväg med ett stort leende.
Vad är det som gör BMW 1974CSi E3.0 från 9 speciell?
- Sällsynt turkos färg
- 5 växlar
- schweizisk import
- Mycket fint skick