Volvo P1800 P1800S P1800E och P1800ES till salu

Volvo P1800, P1800S, P1800E och P1800ES bilar till salu

Allt började med att Volvo ville ha en sportbil i sitt modellprogram. Länge trodde alla att det var det Frua som gjorde designen för Volvo, men under senare år har Volvo erkänt att det faktiskt var det Pele Pettersson som ritade designen till den vackra Volvo P1800.

Jag delar upp Volvo P1800-modellerna i tre serier. Börjar med P1800 byggd 1961-1962. Dessa bilar kallas ofta Jensen-bilar eftersom de byggdes av Jensen i Storbritannien. Den andra serien är Volvo P1800S. Många tror att S är för sport, men det syftar på att bilarna nu byggdes i Sverige. Den sista serien är bilarna Volvo P1800E och P1800ES.

 

Volvo P1800 Jensen 1961-1962

Bilarna med chassinummer upp till 6,000 1800 byggdes av Jensen-fabriken i Storbritannien. Men redan efter två år tyckte Volvo att kvaliteten inte var tillräckligt bra och tog hem produktionen till Göteborg. Enligt min personliga åsikt är det här de vackraste bilarna i P1800-sortimentet. De har kromade stötfångare med böjen fram och bak följer de bilen lite längre på sidorna än de senare bilarna. Inuti P1800 hade Jensen låga säten och där bak fanns två små kuddar och lite förvaringsutrymme under hyllan. Den tidiga Volvo-coupén fanns endast i tre färger. Röd, vit och metallik grå. Alla Jensens bilar hade en gråaktig matta och antingen röd eller vit inredning. Många delar på dessa bilar var av mycket högre kvalitet än senare bilar. Till exempel var de tunna dekorlisterna runt fönstren faktiskt krom, medan senare bara aluminium. Det vackra luftintaget blev för dyrt att tillverka, därför ersattes den med en i aluminium senare. Dörrar passade aldrig bra på en P100 och kanske var det här problemet det största på dessa tidiga bilar. Inte ens Volvos egna fabriksbilder kan dölja denna brist. Motorerna gav hk och överväxel var ett tillval i början. Dessutom fanns valet mellan vinyl eller läder. Bilar var inte utrustade med speglar från Volvo. Det finns en underbar bok skriven av Mats Eriksson och Kenneth Collander om dessa tidiga Volvos. Se video på vår bil på YouTube här

 

Volvo P1800S 1963-1969

Så, tillverkningen kom tillbaka till Sverige och bilarna härifrån fick namnet Volvo P1800S. I början kom de flesta komponenter från Storbritannien och den enda skillnaden var att bilarna monterades i Göteborg Sverige. Med åren fick motorerna några fler hästkrafter och för det allra sista året 1969 kom B20-motorn. Min personliga erfarenhet är att det inte är så mycket vilka hästkrafter bilen hade på pappret. Vad som är viktigare är hur motorn har underhållits och att den har rätt delar. Många Volvo P1800S fick en motor från en Volvo Amazon när den första tog slut. Detta spelar inte så stor roll så länge du har toppen och kammen kvar från P1800, eftersom det är där skillnaden ligger. Och naturligtvis har alla P1800-bilar dubbla SU-förgasare/Stromberg (fram till 1969). De ger inte så mycket extra kraft, men de ser snygga ut. Se bara till att det inte blir för mycket glapp i axeln mellan förgasarna, eftersom de då blir väldigt svåra att justera ordentligt. Allt är enkelt på en Volvo vilket gör den till den perfekta nybörjarklassikern. Delar till gamla Volvos är lätta att få tag på i de flesta delar av världen och jag beställer de flesta delar från VP-Autoparts i Sverige. Instrument var alltid från Smith i Storbritannien och de har ofta problem idag. Om klockan fungerar har den säkert byggts om. Simon Templar, även känd som The Saint, ville ha en Jaguar, men fick nöja sig med en Volvo P1800. Detta ökade försäljningen för Volvo med en topp i mitten av sextiotalet.

Volvo P1800E och ES 1970-1973

Sedan fick Volvo äntligen Bosch bränsleinsprutningssystem för modellerna P1800E och ES. Vi är nu på 1970 och dessa bilar har en helt annan känsla än de tidiga. Sätena har inbyggda nackstöd. Den vackra instrumentbrädan med flygplans liknande instrument är borta och ersatts av falskt trä och platta svarta instrument. Även om jag hade ögonbindel kunde jag säga att jag sitter i en Volvo efter att ha åkt 30 meter. Då och då hittar man en som är helt rätt, och då är den väldigt fin. De amerikanska P1800ES-bilarna har hemska stötfångare, men de har förmodligen räddat bilarna när de blev påkörda av någon gammal Chevy Caprice. Dessa stötfångare är ganska lätta att åtgärda. Håll dig dock borta från amerikanska bilar med automatlåda, om du planerar att någon gång lämna staden med din bil. De europeiska automatväxlade Volvo P1800E bilarna är å andra sidan en helt annan historia. De är bara underbara och kan varmt rekommenderas.

 

Köp eller sälj din Volvo P1800

Här på Classix har vi ofta veteranbilar från Volvo till salu. Kolla in vårt lager här.

Här är några klassiska Volvos tidigare sålda.
Volvo P1800S 1963

 

Vad är min Volvo P1800 värd?

Värdena på klassiska bilar tenderar att förändras snabbare och snabbare nuförtiden. Av denna anledning föreslår vi att du kontrollerar några av värdeguiderna online eller några tidningar. Oldtimer Markt Preise är en av dessa i Tyskland och Hagerty är en annan i Storbritannien och USA. Classix i Sverige har köpt och sålt många Volvo P1800 bilar genom åren. Vi har förmodligen en i lager för dig just nu. Eller, om du funderar på att sälja din bil, låt oss veta innan du gör reklam för den.

 

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish