Fordonsöversikt
Jaguar XK150 OTS till salu.
Jaguar XK150 OTS (öppen tvåsitsiga) introducerades 1957 och förblev i produktion till 1961. Den var efterföljaren till de mycket framgångsrika modellerna XK120 och XK140, som hade etablerat Jaguar som en ledande sportbilstillverkare. XK150 OTS var ett populärt val bland entusiaster för sin eleganta design, utmärkta hantering och kraftfulla motor.
XK150 OTS drevs av en 3.8-liters inline sexcylindrig motor som producerade 265 hästkrafter, vilket gör den till en av sin tids kraftfullaste sportbilar. Den hade en topphastighet på 135 mph och kunde accelerera från 0 till 100 km/h på drygt 7 sekunder. Motorn parades med en fyrväxlad manuell växellåda plus överväxel, vilket gav exakta och mjuka växlingar.
XK150 OTS hade en distinkt design, med en lång huva, kort däck och en lågt hängande profil. Bilens fjädring var en kombination av oberoende framfjädring och en spänningssatt bakaxel, vilket gav utmärkt hantering och en mjuk gång.
Interiören i XK150 OTS var lyxig, med lädersäten och en komplett uppsättning mätare. Bilen hade även en värmare som tillval, vilket var ett populärt inslag för den som ville använda bilen året runt.
XK150 OTS var tillgänglig i en rad färger, inklusive British Racing Green, Carmen Red och Gunmetal Grey. Den fanns också med ett antal tillval, inklusive ståltrådshjul och en bagagehylla.
Idag är Jaguar XK150 OTS mycket eftertraktad av samlare och entusiaster. Dess tidlösa design, utmärkta prestanda och lyxiga interiör gör den till en klassisk sportbil.
Exteriör: Den brittiska Racing Green-färgen på denna Jaguar XK150 OTS lyser bara. Den har nyligen fått en professionell polering och ser helt fantastisk ut. De kromade ståltrådshjulen har också rengjorts och är i utmärkt skick. De är utrustade med ordentliga Michaelin-däck. Varje kromobjekt på utsidan av denna Jaguar XK 150 OTS är bara underbart. Alla paneler passar anmärkningsvärt bra för en XK. Notera även de ursprungliga Jaguar-strålkastarna. Bilen hade en fullständig restaurering hos Peter Zwackman i Nederländerna under slutet av sjuttiotalet.
Inredning: Inne i den lilla kabinen på Jaguar XK 150 finns det fortfarande plats för långa förare till skillnad från de tidigare modellerna av XK-bilar. Lädret är med största sannolikhet utbytt för länge sedan och har idag återfått en underbar patina och ser fortfarande väldigt snyggt och rent ut. Instrumentbrädan har nyligen renoverats precis som panelerna som täcker frontskärmen på insidan. Samtidigt byttes gummitätningen i frontrutan tillsammans med gummitätningen i dörrarna. Alla instrument och värmefläkten har normala funktioner.
Motor: Under restaureringen i Holland uppdaterades motorn från original 3,4 till 3,8 liter med trippelförgasare och S-specifikation. Samtidigt monterades ett S-märke på bilen.
- Motorn restaurerades av den svenska Jaguar-specialisten Roland Nordh under 1996.
- Classic Motor Cars i Bridgenorth, England gjorde en restaurering av cylinderhuvudet 2007.
- Bilen har ett 12-volts batteri, AC-generator och elektronisk 123-fördelare.
- Ny service med oljebyte etc är gjord och bilen har precis kört 500 mil på en dag.
- Fyrväxlad växellåda med överväxel fungerar perfekt.
Historia: Denna Jaguar XK150 öppen tvåsitsiga (roadster) lämnade fabriken den 30 september 1959. Totalt 2,267 1957 öppna tvåsitsiga tillverkades under 1959-150. De flesta av dem var vänsterstyrda. Medan de flesta av de öppna tvåsitsiga åkte på export till USA, levererades denna sällsynta bil till J. Faull i Mumbles, Swansea som den allra första ägaren. Jaguar XK1971 kom till Sverige redan i september . Den kommer med en tjock pärm med kvitton som går tillbaka till tiden i Storbritannien samt originalhandboken för domkraft, reservdelar, original. Den är idag en anmärkningsvärt fin körklassiker för sin ålder och redo för nya äventyr.
Om du har en vintage Jaguar du funderar på att sälja Hör av dig genom att skriva till oss här.
Vad gör denna Jaguar XK150 speciell?
- 3,8l trippelkolhydrat
- Mycket fint skick
- Brittisk racinggreen