Våra tjänster
Förmedling av sportbilar, veteranbilar
Du har bara en chans att göra ett "första intryck", så låt oss hjälpa dig att göra rätt från början.
Om du har en veteran eller sportbil du vill sälja, men du har kanske ägt bilen en längre tid och känner inte riktigt till hur mycket bilen skulle kunna vara värd idag. Du kanske har ärvt en bil som du inte har något intresse för eller vet något om. Oavsett anledning så kan jag säkert hjälpa dig med att sälja bilen på ett sätt som du skall känna dig trygg med, och jag kan garantera att du får ut rätt marknadsvärde för din bil.
Med stor säkerhet finns det större intresse för din bil utomlands. Jag kan marknadsföring och försäljning av sport och veteranbilar även på internationell nivå. I dagsläget säljes ca nittio procent av alla bilar på export. Vi kan marknadsföring av denna typ av bilar för export och vet var och hur din veteranbil eller sportbil skall exponeras för att få bästa resultat oavsett om det är i Sverige, Europa eller övriga världen. Jag har även under åren byggt upp nätverk med många handlare runt om i Europa som ständigt är i behov av nya bilar. Men om bilen har sentimentalt värde och du vill att den skall stanna i Sverige respekterar vi det. Innan jag lägger ut din bil till försäljning kommer jag att ta ett professionellt bildmaterial av din bil och eventuellt en kort video. Bilderna är en mycket viktig del i min presentation och mitt arbete med att sälja bilen. Ni kan se exempel på hur det skulle se ut om jag förmedlade din veteranbil under ”till salu” i menyn.
När vi säljer din klassiska bil i konsignation kommer den att presenteras på vår hemsida precis som de andra. Och nu kan din klassiska bil hittas på Google när folk söker efter den. Det kommer även att finnas med i våra nyhetsbrev och alla sociala medier.
Observera att din bil måste förvaras hos oss under försäljningsprocessen. Vi har INTE ett öppet showroom där folk bara kan gå in och se sig omkring. Vi har endast bokade tider. Och vi lyfter fram de bilkunder som kommer för att se i ett visningsområde.
Som bilhandlare veteranfordon har vi möjlighet att ta ett byte på din klassiker eller sportbil. Som ett resultat kommer detta att öka chanserna för dig att få bilen såld och göra en bra affär.
Vi kan hjälpa dig att fastställa rätt värde på din bil. Classix hemsida är välkänd och besöks ofta av bilsamlare från hela världen. Vi får din bil att sticka ut på marknaden med en presentation som håller hög standard. Detta tillsamans med att vi har varit i branschen länge och sålt många bilar inger förtroende för en köpare.
Besiktning och värdering av veteranbilar. Konsultation gällande samlingar och inköp
- Du har hittat din drömbil! Men du behöver någon som kan inspektera bilen, gå igenom pappersarbete samt intyga att allt stämmer med bilen. Och kanske till slut ta hem den, få den besiktigad av Svensk Bilproving, samt levererad till din dörr.
- Du behöver lite råd om hur du går tillväga för att renovera och var du kan få hjälp. Du behöver råd om vilken bil i din samling som är dags att byta ut. Kanske behöver du tips om vad du ska köpa, eller inte köpa. Rådgivning gällande köp eller försäljning är gratis för kunder som köpt bilar av oss. Annars 300€/timme.
Bedömning av bilens skick enligt Tyska Classic Data värderingsverktyg
SKICK ETT
Skick 1 : Oklanderligt skick. Inga defekter, skador eller tecken på slitage varken tekniskt eller visuellt. Komplett och perfekt restaurerat fordon i toppklass. Så bra som ny (om inte bättre). Mycket sällsynt. Ett fordon som man närmar sig med nöje och som inte avslöjar ett enda fel, inte ens vid närmare granskning. Utgångspunkten för utvärderingen av fordon med skick 1 är det antagna skicket vid leverans till första kund, dvs det nya fordonets skick för aktuell tillverkare vid den tidpunkten. Hänsyn skall tas även till hur ovanligt fordonet är. Min personliga bedömning är att även ett fordon som är helt eller mycket original och orenoverat kan nå skick även om det visar tecken på slitage.
SKICK TVÅ
Skick 2 : Gott skick.Inga skavanker, men små spår av slitage. Antingen sällsynt, gott orestaurerat originalskick eller sakkunnig renovering. Tekniskt och visuellt perfekt med minimala tecken på slitage. Ett fordon som man närmar sig med glädje men som vid närmare granskning avslöjar små tecken på slitage. Dessa lätta spår av slitage bör återspegla den dokumenterade låga nivån av total körsträcka eller av körsträcka sedan utförd restaurering. Nivån på tekniskt slitage bör vara motsvarande låg. En väl fungerande och problemfri veteranbil eller sportbil
SKICK TRE
Skick : Begagnat skick. Fordon utan större tekniska eller visuella brister, i fullt fungerande skick och fullt trafikdugliga. Ingen plåt som är genomrostad. Inget omedelbart arbete krävs. Men ett fordon som när det närmar sig och det undersöks närmare avslöjar tydliga tecken på slitage och en mängd mindre defekter. Sådana spår av slitage och defekter bör återspegla den dokumenterade nivån på den totala körsträckan eller av körsträckan sedan restaureringen. Dessa fordon kallas ofta för "daily driver" och kanske fortfarande används som bruksfordon även om det kommit till åren.
SKICK FYRA
Skick : Utslitet skick. Begränsad trafiksäkerhet. Omedelbart arbete krävs för att fordonet ska uppfylla vägtrafiktillståndsregler. Smärre till måttliga genomrostningsskador. Fordonets väsentliga struktur är komplett men inte nödvändigtvis utan skador. Ett fordon som när det närmade sig uppvisar en mängd brister och defekter som är uppenbara även på avstånd. Närmare undersökning avslöjar betydande tecken på slitage. Detta fordon skulle inte klara Svensk Bilprovnings krav för trafiksäkerhet.
SKICK FEM
Skick : Tillstånd som kräver restaurering. Fordon i dåligt, icke vägdugligt skick. Betydligt arbete krävs på alla underenheter. Fordonet inte nödvändigtvis komplett Förklaring: Ett fordon vars betydande defekter och/eller saknade komponenter är omedelbart uppenbara även för lekmannen. Kan tänkas användas för delar. Om ett fordon i denna klass inte har ett slutvärde på Euro eller mer blir en renovering i regel inte lönsam i dagsläget.