Fordonsöversikt
Detta är MGC GT. De flesta känner till MGB GT som är en underbar bil. Men MG gjorde också GT med en sexcylindrig motor och det är MGC. Jag antar att de ville göra precis som Austin Healey som började med en fyrcylindrig motor och sedan gick vidare till 3-liters sexan. De gjorde till och med MGB GT med en V8 från Rover, men de flesta av dessa är endast högerstyrda.
Exteriör: Den här bilen fick en lätt restaurering nyligen och karossen fick nya framskärmar, nya vipppaneler och en del av bakskärmarna. Efter det har den fått ett proffsigt målningsarbete och det har inte använts så mycket efter detta. Alla kromdetaljer är nya eller renoverade. Alla gummidetaljer är nya. Kör på en ny uppsättning kromade ekerhjul utrustade med Vredestein Sprint Classic-däck. Utbuktningen på huven låter dig veta att detta är lite mer än en vanlig MGB GT. Det ser och låter väldigt coolt på vägen.
Inredning: Även interiören har renoverats med nya mattor och nytt läder med röda kanter på sätena. Instrumenten i kromramen är vackra och hastighetsmätaren har just fåtts om efter renovering. MGC har en läderklädd ratt som är väldigt skön och mjuk att greppa. MGC:n har ett ganska stort lastutrymme i ryggen och får enkelt plats med två resväskor när du ska ut på den där långa turen.
Motor: Att lyfta huven på denna MGC GT är en upplevelse för de flesta klassiska bilnördar. Den är så ren och fräsch att du kan lämna din smörgås var som helst medan du kontrollerar oljan. Allt enligt originalspecifikationen är i sin gröna färg. De flesta delarna i bromssystemet är nya. Kylaren är nyrenoverad. Startmotor och kablage är nya. Visst, så är alla packningar och slangar runt motorn. MG-bilar har alltid en väldigt stadig växellåda och den här är inget undantag. Denna MGC har en manuell 4-växlad låda med överväxel. Det är en 3l rak sexcylindrig motor med mycket vridmoment. Det är mycket bekvämt på öppna vägar och motorvägsresor, cruising längs knappast stressad i 130 km/h. Jag skulle säga att karaktären är väldigt lik en Austin Healey 3000, men med lite mer kraft. En av de tidigare ägarna skickade den här motorn till Storbritannien för renovering och en liten kraftuppgradering.
Historia: Denna MGC GT registrerades första gången här i Sverige den 17th från december 1968. Och det har varit totalt åtta ägare av den här bilen inklusive mig. Varje ägare dokumenteras i kronologisk ordning med namn och adress. Förste ägare var Stockholms Kravattfabrik på Drottninggatan i Stockholm. Företaget finns kvar än idag https://stockholmkravatt.se/ och efter det byttes bilen in hos en Renaulthandlare i Stockholm. Det följer med en underbar dokumentation både vad gäller bilens historia och fakturor för att visa vad som har investerats i bilen. Ett fantastiskt exempel på en väldigt cool brittisk Grand Touring-bil. Du kommer att kämpa för att hitta en bättre där ute.
Vad gör MGC GT speciell?
- Super skick
- Överstyra
- Trimmad 6-cylindrig motor
- Kromade ekerhjul
- Nytt läder
- Ny färg