Fordonsöversikt
Jaguar XK150 FHC 1959 till salu
Jaguars linje av XK-bilar startade ända tillbaka 1948, och XK120 var den första som kom ut. Den följdes av Jaguar XK140 och slutligen XK150, tillverkad från 1957 till 1961. Från början fanns Jaguar XK150 endast tillgänglig som FHC och DHC, med OTS som introducerades senare 1958. Den raka sexcylindriga motorn varierade från 190 hk till 265 hk i toppversionen med en 3.8-liters motor.
Exteriör: Denna Jaguar XK150 S 3.8L kupé med fast huvud, som för närvarande finns till salu här, har en krämfärgad exteriör kompletterad med mörkblå läderklädsel. Det stora takluckan från Webasto är den idealiska lösningen för dig som vill njuta av en och annan blå himmel utan att få överdriven vind i nacken. Bilen genomgick en betydande kaross- och ramrestaurering i mitten av 1980-talet och har sedan dess endast använts som entusiastbil. Dess kromade ekerhjul, renoverade 2014 och utrustade med Michelin-däck, är i utmärkt skick. Lacken är bra och de exceptionella kromdetaljerna lyfter verkligen bilen. Alla paneler på bilen har bra passform och är lätta att öppna och stänga. Små spår av användning genom åren finns.
Inredning: Den blå läderinredningen har renoverats någon gång. Min gissning är runt 1989 när bilen hade en ram-off-restaurering. Den har idag fått precis den perfekta mängden patina, och det är en mycket behaglig känsla att komma in i kupén på denna Jaguar XK150 Coupe. Jaguar XK120 byggdes för dvärgar och hobbiter, men XK150 erbjuder gott om utrymme även för långa förare. Framsätena är mycket bekväma, och det finns plats baktill för barn. I bagageutrymmet hittar du två specialtillverkade resväskor när du ska på dina Grand Tour-äventyr. Alla instrument är i perfekt skick.
Motor och mekanik: Det bästa med den här bilen är att den är byggd för körning. Den kommer med många uppgraderingar, med höjdpunkten den kraftfulla 3.8L-motorn från en E-typ. På XK skulle detta vara lika med S-specifikationen. Tillsammans med en mjuk helsynkro växellåda är körupplevelsen sömlös. När du kommer ut på motorvägen sätter du i överväxeln vilket gör att Jaguar XK150 kryssar utan ansträngning i 120-130 km/h. 2016, Twyford Moors, välkända XK-specialister, ägnade 86 timmar åt att fullända mekaniken i denna bil, vilket säkerställer förstklassig prestanda och tillförlitlighet. Bland de förbättringar som gjordes var:
- Elproblem lösta
- Förgasare renoverade och trimmade
- Bränsleavsändarenhet bytt
- Ett helt nytt avgassystem inklusive de keramiska samlingsrören
- Huvudbromscylinder och komplett bromsöversyn, belägg, slangar mm.
- Huvudcylinder för koppling
- Nya stötdämpare runt om
- Torkarmotor bytt
- Ny diff-drevtätning och packning
- Korrekt gasspjällskoppling
- Chrome ekerhjul byggdes om av MSW och försågs med nya Michelin Pilote X
- Elektroniskt tändsystem 123
- Nytt pedalsats
Historia: Denna Jaguar XK150 Fixed Head Coupe såldes ny av Fredlunds, den svenska Jaguar-återförsäljaren i Stockholm, i maj 1959. Den köptes av Martin Ljung, en känd komiker i Sverige på den tiden. Medan bilen kanske inte är helt original enligt bygga ark, det är fortfarande ett häpnadsväckande exempel och anses vara en av de finaste Jaguar XK150 som finns. Om du bor i Sverige och vill sälja din Jaguar XK tack Hör av dig genom att skriva till oss här.
Vad gör denna Jaguar XK speciell?
- Konverterad till S-specifikation med rätt R-motorblock.
- Trippelförgasare
- Webasto taklucka
- 3.8l S-specifikation
- Mycket pålitlig bil