BMW 2800CS E9 | SÅLD

Bilspecifikationer:

ÅR: 1969
MÄRKE: BMW
MODELL: 2800CS E9
KAROSS: Coupe
KM: 116,000
VÄXELLÅDA: Manuell
TILLVERKAD I: Tyskland
HÄSTKRAFT/KW: 170 hk
PRIS: SÅLD
SKICK: 3

Fordonsöversikt

BMW 2800CS E9 1969 till salu

BMW E9-serien tillverkades mellan 1968 och 1975. BMW E9-karosserna tillverkades alla av Karmann och modellerna under åren var följande.

  • BMW 2800 CS (170hk)
  • 3,0 CS (180 hk)
  • 3,0 CSi (200 hk)
  • 3,0 CSL (200 hk)

BMW 2800 CS kom från 2000 CS som gjordes längre fram för att ge plats åt den sexcylindriga motorn. Strålkastardesignen hämtades från BMW E3-modellerna. Tillverkningen av 2800 CS skedde mellan december 1968 och april 1971.

Exteriör: BMW 2800 CS ser väldigt fin ut i vitt. Med så mycket glas blir allt inuti bilen väldigt synligt och det ser bra ut med de lägre sätena som dessa tidiga bilar hade. De flesta av kromdetaljerna är nya på denna bil. Den har legat utanför vägen i många år och under restaurering i olika etapper. De flesta av karosspanelerna monterades nya under denna restaurering, såsom trösklar, främre och bakre vingar, motorhuv och stöttorn. Allt gummi byttes ut när bilen monterades ihop igen. Original restaurerade BMW-hjul försedda med färskt Michelin-gummi.

Inredning: Som ni kan se på bilderna är denna BMW 2800 CS en bil som kom till 98% klar efter restaurering. Det som återstår att göra på insidan är lite små detaljarbeten som att passa dörrkorten och täckplåtarna på trösklarna. I övrigt är sätena omklädda i blått högkvalitativt läder. Den har en bra originalmatta. Träet, instrumenten och instrumentbrädan är i perfekt skick. Elektriska fönsterhissar fram och manuella bak. Original säkerhetsbälten endast framtill. I bagageutrymmet är alla plast- och vinyldetaljer väldigt bra.

Motor: Motorn har byggts om helt från grunden. Hela motorrummet ser idag väldigt fint och rent ut. Varje detalj har renoverats och renoverats. Allt runt motorn som vatten och bränsleslangar/klämmor har bytts ut. Bilen går perfekt idag och den känns kraftfullare än vad den faktiskt är på grund av mycket bra vridmoment. All annan mekanik som växellåda, bromsar och el är i perfekt ordning. Bilen har nyligen passerat Teknisk besiktning här i Sverige. Hela fram- och bakänden har varit av bilen, sandblästrad, målad och försedd med nya bussningar och gummi. Nytt avgassystem, bromsok och många andra delar.

Historia: Denna bil såldes ny här i Sverige och nuvarande ägare hade bilen i 41 år! Den såldes ny den 21st av juli 1969 och den första ägaren hade bilen till 1975. Och från 1975 har den funnits i samma familj fram till idag. Det här är med andra ord inte en bil som har slängts runt vilket ofta är historien med BMW E9-bilar. Det har alltid varit i omtänksamma händer, men nu är det dags att släppa taget. Den kommer med en mycket intressant historikfil med dokument från första början. Och som beskrivits tidigare så finns det några små detaljer kvar att göra på den här bilen. Det har gjorts en hel del investeringar i bilen. Vad den behöver är bara lite tid. Helt nya dörrkort kommer med bilen och även lite extra reservdelar. Varför kompletterar jag inte denna BMW 2800CS? Det här är en bil från en kund, och jag har personligen inte tid att jobba på kundernas bilar. Det finns också några val att göra för den slutliga målvakten om hur man ska gå vidare till mållinjen.
Även BMW 323i till salu här

 

Vad gör denna BMW 2800CS speciell?

  • Många nya delar
  • Nytt läder
  • Perfekt historia
  • Såld nya Sverige

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish