Fordonsöversikt
Rumi Super Sport TT 1953
Fram tills jag hittade den här motorcykeln tänkte jag på Rumi som en gammal poet. Men jag har sedan dess fått veta att det fanns en man vid namn Donnino Rumi i Bergamo Italien. Donnino Rumi började efter kriget att bygga billiga transporter för allmänheten. Vid den tiden var Rumi i konkurrens med MV Augusta, Ducati och Innocenti. 1949 presenterade Rumi sin första 125 cc motorcykel med den revolutionerande tvåtakts platta tvillingkonfigurationen. Redan 1950 utvecklades en sportversion och Rumi var mycket framgångsrik i sin racing. 1953 hade alla Rumi-motorcyklar nu en fyrväxlad växellåda och för racingklassen kallad "Sport" hade Rumi utvecklat Super Sport TT-motorcykeln nu med dubbla förgasare (bicarburatore) och till och med själva aluminiummotorblocket hade kylflänsar. Effekten var nu uppe i 8.5 hk i TT-versionen. Rumi var nu mycket framgångsrik i sin racing även här i Sverige. Varumärket Rumi fick ett abrupt slut 1961 när Donninos bror Luciano köpte motorcykelfabriken i Bergamo och lade ner den omedelbart. Det var ett tråkigt slut för ett så hedrat varumärke. Donnino gick i pension så bitter som bara italienare kan ägna sina sista dagar åt att måla och gick bort 1980.
Just denna Rumi Super Sport TT verkar ha funnits i Sverige sedan ny. Den köptes av en man som inte bor långt ifrån mig 2002. Och det var då restaureringen av denna motorcykel började. Den hade ramlat ur registret eftersom den inte har varit i trafik på väldigt länge. Så 2008 gjordes en ny registrering och det var återigen lagligt att köra på gatan. Tyvärr är mannen som gjorde detta enastående arbete med denna motorcykel inte längre med oss idag. Men jag kan läsa från dokumentationen att varje enskild del av den här cykeln har fått restaureringsarbete utfört. Med hjälp av en Rumi-specialist här i Sverige har den återställts till original och som nyskick. Rumi Super Sport TT har alla funktioner och går väldigt bra. Att höra denna 2-cylindriga 125 cc med dubbla förgasare och dubbla avgaser är som musik i mina öron. Jag har haft många nyare race 2-takts motorcyklar i mitt liv. Men för mig är det en makalös att en sådan här motorcykel kunde tillverkas ända tillbaka 1953. Den totala resan efter restaurering är drygt 20 km! Även om det är en väldigt cool körupplevelse är det kanske idag mer en museiföremål som står i vardagsrummet.
Vad gör denna Rumi Super Sport TT speciell?
- Sällsynt som höns tänder
- TT-version med fler hk
- Fantastiskt skick
- Tvåtakts platt tvilling
- Ljudet är fantastiskt
- Två avgasrör