Fordonsöversikt
Exteriör: Bara ursnygga SAAB 96 tvåtakts i den ursprungliga blå färgen. Fin lackering och mycket bra krom. Metallskärmar runt om. Hjulen har renoverats och försetts med Pirelli-däck. Bra panelpassform och alla gummidetaljer är i bra skick. Nedan syns några gamla svetsreparationer. Men ingen rost att tala om idag.
Inredning: Försedd med säten från en senare bil med nackstöd. Delar av tyginredningen i denna SAAB 96 tvåtakts har bytts ut mot originalmaterial och den ser idag väldigt fin och ren ut inuti. Ratt och instrumentkluster i nyskick. Även bagageutrymmet är mycket snyggt och rent med originalmatta.
Motor: Denna 1962 SAAB 96 Tvåtakts hade några uppgraderingar. Fortfarande originalmotor som går väldigt bra. Men med en 4-växlad växellåda som gör att du åker 100 km/h utan att pressa motorn för hårt. Och med den extra hastigheten behöver du stoppkraft. Så idag har den skivbromsar fram från V4.
Historia: SAAB 96 tvåtaktare var ny i Sverige 1962 och hade totalt 8 ägare inklusive återförsäljare. Historien är att den såldes till en SAAB-återförsäljare 2000 och de påbörjade en restaurering av bilen. Men den fick stå där i 15 år innan den kom tillbaka på vägen. I det underbara skick du ser den idag. Den beskrivs bäst som en SAAB 96 tvåtaktare i fint dagligt förarskick. Något som går att använda och ha kul med. Några avvikelser från original för att göra den mer körbar och säkrare. Jag älskar dessa tidiga SAAB 96-bilar eftersom de är väldigt roliga att köra. Nej, de är inte direkt snabba, men det känns säkert snabbt när du kör den. Och den aerodynamiska formen är väldigt cool.
Vad gör denna SAAB 96 tvåtakts speciell?
- Fin färg
- underbart skick
- 4 växlar
- skivbromsar fram
- nackstöd
- två slag