Fordonsöversikt
Vespa Popolino 125cc 1963
Efter andra världskrigets slut och Italiens åtagande att avsluta krigstidsaktiviteter med de allierade, infördes stränga restriktioner för landets flygindustri när det gäller både dess kapacitet och produktionskapacitet. Piaggio, efter att ha drabbats av förstörelsen av sin Pontedera-bomplansanläggning på grund av bombningar under konflikten, konfronterades med ett utmanande efterkrigsscenario. Italien brottades med en lam ekonomi och en transportinfrastruktur i oordning, särskilt dess skadade vägar, vilket hindrade den omedelbara återupplivningen av bilmarknaden.
Enrico Piaggio, son till Piaggios grundare, Rinaldo Piaggio, konfronterade denna motgång genom att styra bort från flygområdet. Han insåg Italiens brådskande behov av ett modernt, tillgängligt och prisvärt transportsätt för massorna, och inledde en avgörande förändring i fokus. Och så föddes Vespa.
Det vi har här är en vackert restaurerad Vespa Popolino från 1963. Alla detaljer på skotern från den glittrande röda färgen till dess växelkablar har förnyats. Restaureringen håller hög standard och vespan ser idag lika bra ut som när den stod färdig. Även om de flesta delarna har bytts ut finns en bit kvar, den ursprungliga hastighetsmätaren som idag visar 11,775 km.
Vespa Popolino är också en fröjd att köra med sina kraftfulla 125cc tvåtaktare med det ikoniska vespa-ljudet. Detta tillsammans med dess 4-växlade transmission gör att du kan kryssa i rimliga hastigheter och hänga med i den mest moderna trafiken. Efter restaureringen fick vespan också en MOT gjord som bevisade dess trafikduglighet.
Denna Vespa kommer också väldokumenterad. Med MOT-papper som går tillbaka till 1975 har detta varit en omhuldad skoter. Den har också alla delfakturor från dess restaurering och kommer till och med med en originalhandbok. Sammanfattningsvis en vacker Piaggio Vespa Popolino 125cc från 1963.
Vad gör denna Vespa speciell?
- Återställd till "som ny" skick.