Fordonsöversikt
Porsche 911E 1970 till salu
Porsche 911 E, som introducerades 1969, var en del av Porsches ikoniska 911-sortiment och överbryggade gapet mellan basmodellen 911 T och högpresterande 911 S. Utrustad med en 2.2-liters luftkyld flat-six-motor, 911 E erbjöd 155 hk (153 hk) och använde mekanisk bränsleinsprutning, vilket gav snabbare acceleration jämfört med 911 S trots sin lägre effekt. Känd för sin mjuka kraftleverans och balanserade hantering, gynnades 911 E också av den utökade hjulbasen som introducerades i B-serien, vilket förbättrade stabiliteten.
Exteriör: Denna Porsche 911 E har flera unika exteriöregenskaper som skiljer den från den typiska 911:an. Den beställdes med kromskärmar, stänkskydd, en bakrutetorkare, främre stötfångarhorn, ett takräcke, extraljus under stötfångaren, och det bästa av alla, karossfärgsmatchade extra helljus. Tillsammans ger dessa funktioner 911 E en lite robust, rallyinspirerad look på ett raffinerat sätt. Lacken på bilen lämnar lite övrigt att önska. Medan bilen är fri från korrosion har den någon gång lackats om något slarvigt. Men alla andra exteriöra element – som kromlister, stötfångare och hjul – är i bra skick. Bilen sitter också på nya Michelin XWX-däck, det ultimata valet för en klassisk bil.
Inredning: Interiören i denna 911 E är i utmärkt skick, vilket avslöjar att det är en bil med låg körsträcka som har blivit väl underhållen. Sätena i halvvinyl, halvt Manchester i tyg är nästan perfekta och mycket bekväma. Instrumentbrädan, ofta benägen att spricka i dessa bilar, är i bra skick. Alla inredningsdetaljer fungerar som de ska. Ett annat sällsynt alternativ som finns inuti är det elektriska soltaket, som ger extra luftflöde under varma sommardagar. Stammen är också i gott skick, med nya mattor installerade.
Motor och mekanik: Mekaniskt är denna Porsche 911 E i toppform. 1970 911 E är utrustad med en 2.2-liters, mekaniskt bränsleinsprutad flat sexmotor som producerar 153 hästkrafter. Även om den har mindre kraft än S-modellen samma år, var 911 E känd för att vara den snabbast accelererande modellen i sortimentet. Motorn med matchande nummer har nyligen genomgått omfattande arbete, med den senaste fakturan från en Porsche-specialist som översteg 7,000 5 €. Detta inkluderade att återställa spjällaxlarna, serva växellådan, utföra en större service med nya tätningar och bussningar och mycket mer. Bilen går fint idag och är ett nöje att köra. Den har ett starkt kraftband, en fantastisk avgaston, bra utväxling från den -växlade dogleg-växellådan och den lätta, smidiga styrningen som Porsche är känd för.
Historik och dokumentation: Denna Porsche 911 E såldes första gången 1970 till en svensk köpare bosatt i Schweiz. 1973 tog han tillbaka bilen till Sverige där han ägde den till 1975, då han sålde den till en ny omtänksam ägare som behöll den tills vi förvärvade den. Bilen levereras med imponerande dokumentation, inklusive gamla Porsche-serviceregister, MOT-papper och mer. Den behåller också sina originalhandböcker, verktyg och domkraft. Bilens körsträcka är fullt dokumenterad genom gamla MOT-papper och en noggrann kördagbok som förs av den tidigare ägaren. I den här loggen registrerade han varje bränslepåfyllning eller servicebesök, och noterade datum, körsträcka och kostnad. Loggen innehåller 141 register över tankning sedan 1976.
Om du bor i Sverige och vill sälja din klassiska Porsche, snälla Hör av dig genom att skriva till oss här.
Vad gör denna Porsche speciell?
- Mycket originalbil med dokumenterad km
- Elektriskt taklucka
- Original extra strålkastare och alu trim på hjulhus