Fordonsöversikt
SAAB 96 Sport till salu
SAAB 96 Sport kom som en ersättning för SAAB 750 GT som tidigare endast hade sålts för export, de flesta till Amerika. Vissa kallade även dessa bilar som 850 GT, och från 1964 och framåt blev namnet på modellen SAAB 850 Monte Carlo. På utsidan känns SAAB Sport lätt igen på de två kromränderna på var sida om bilen. På insidan är skillnaden mer synlig med ett annat instrumentkluster och olika säten. Den största skillnaden var förstås under huven med en mycket kraftfullare motor.
Exteriör: Majoriteten av SAAB 96 Sport-bilarna var eller har senare målats röda, troligen sedan SAAB blev berömt från sina racingframgångar och bilarna de körde var röda. Det som gör att denna SAAB 96 Sport sticker ut är att det är en vacker mörkblå originalfärg. Bilen restaurerades runt 2007, och lacken ser fortfarande väldigt fin ut idag. Den är utrustad med Ronal-hjul och Toyo-däck som passar SAAB-bilarna väldigt bra. Bilens undersida målades med ett svart stenskottsskydd och den är idag 100% rostfri. Alla slitdelar som bussningar och leder byttes ut under restaureringen och bilen har körts 1,400 mil sedan dess.
Inredning: Det mesta av interiören är original från 1962. Förarstolen är sliten och något trasig. Mattorna är nya och alla instrument är vackra och i full funktion. Den ursprungliga sportratten är i utmärkt skick.
Motor: Den ursprungliga SAAB 96 Sport-motorn har precis brutits in och byggdes om helt med nya kolvar och packningar som levererade 52 vilda hästkrafter. Den 4-växlade lådan var också original på sportmodellen och SAAB hade alltid frihjulet så man behöver inte använda kopplingen när man växlar. En annan detalj som är speciell för SAAB Sport är att den har en speciell tank i motorrummet för tvåtaktsoljan, så du behöver aldrig tänka på att blanda bensinen själv när du fyller på bilen. 1962 SAAB Sport hade även skivbromsar framtill.
Historia: SAAB 850 GT eller 96 Sport, som de kallades för här i Sverige, såldes ny till den första lyckliga ägaren den 24:e april 1963. Bilen bytte ägare frekvent fram till 1973, då det ser ut att ha tagits ur trafik och kom inte tillbaka på vägen förrän 2008. Efter restaureringen 2008 har bilen gått cirka 1,400 2024 mil. 2020 renoverades förgasarna, tanken rengjordes och ett nytt batteri installerades. Den senaste tekniska besiktningen gjordes och gäller fortfarande i Sverige.
Bor du i Sverige och vill sälja din klassiska SAAB, tack Hör av dig genom att skriva till oss här. 750 GT, 850 GT, 93, 96
Vad gör denna SAAB speciell?
- SAAB 96 Sport är ett sällsynt fynd idag
- Inte många bilar tillverkade i mörkblått
- Restaurerad bil av specialist till mycket gott skick
- Mycket original