Jaguar XKR 75 | 119.000 €

Bilspecifikationer:

ÅR: 2010
TILLVERKARE: Jaguar
MODELL: XKR 75
KAROSS: Coupe
KM: 3300
VÄXELLÅDA: Automat
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 530 hk
PRIS: € 119.000
SKICK:  1

Fordonsöversikt

Jaguar XKR 75 till salu

Jaguar XKR 75 Goodwood Limited Edition var Jaguars 75-årspresent till sig själv och sina kunder – en "tuffare" version av Jaguar XKR med tonvikt på prestanda och hantering. Men vad är det egentligen, och hur kom det till? Jaguar ordnade vänligt så att jag pratade med Dave Pook, en i dynamikteamet som arbetade med Mike Cross, chefsingenjör, Vehicle Integrity på JLR, om utvecklingen. Uppkomsten går tillbaka till 2006, innan introduktionen av 4.2 XKR. Mike, Dave och Matt O'Hara slutförde XKR-utvecklingen, men hade fortfarande testfordonet; de bestämde sig för att det skulle vara intressant att se hur bilen skulle bli med lite mer förarfokuserad utveckling. Jaguars ledning sa till dem att de kunde fortsätta, men det måste vara i deras egen tid – den här flexibiliteten att tillåta användningen av företagets faciliteter för att utveckla husdjursprojekt är något jag alltid har beundrat i Jaguar. En hel del obetalt kvälls- och helgutvecklingsarbete ledde så småningom till 2008 års 4.2 XKR-S, en begränsad upplaga på 200 enheter, med förstyvad och sänkt fjädring, ett flygkroppspaket, smidda Vortex-legeringar och en topphastighet på 174 mph. 

Men de stannade inte där. Medan utvecklingen av 5.0 XKR pågick arbetade samma trio, tillsammans med Jon Croxford, Michelle O'Connor, Dave Moore och assistans från några andra, på en liknande uppgradering av den nya bilen utanför arbetstid. Med nya XKR:s kraftfullare motor och aktiva differential var de redan ett hopp bortom 4.2-paketet. Med samma principer som användes på 2008 års bil och började med många av samma komponenter (fjädrar, dämpare, smidda hjul), lade de till reviderad styrning, mjukvarujusteringar och mer kraft till mixen, med ett nytt avgassystem och en reviderad ECU-karta.

Endast 75 Jaguar XKR 75 tillverkades, såldes i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Belgien – och endast 20 av dessa var högerstyrd för den brittiska marknaden. Alla bilar var utrustade i mörk Stratus Grey med Charcoal-läder och Piano Black-fanér. Blekgrå 'mascara'-ränder över hjulhusen var lyckligtvis ett tillval. En annan begränsad upplaga med 175 enheter, XKR 175, släpptes i USA och Kanada, men detta var i grunden en Speed ​​Pack-modell utan några ytterligare prestanda-/hanteringsmodifieringar.

Den fullständiga "XKR 75 Goodwood LE"-specifikationen, och dess relation till det senare Dynamic Pack och XKR-S, är som följer:

  • Effekten ökade till 530PS (523bhp) från 510PS (503bhp) på XKR, och vridmomentet ökade till 655Nm (483ft-lb) från 625Nm (461ft-lb). Detta uppnåddes både genom avgasbyten och omkalibrering av motorns ECU, den senare i samarbete med Rocket Sports Racings ingenjörsteam som arbetade med Jaguar på deras motorsportprogram 2010.
  • "Sportavgassystem" med förbättrad prestanda och akustik, tar bort mittljuddämparlådorna och ersätter dem med ett korsrör, men bibehåller den bakre lådan och uttagen. En senare förfining med större utombordare avgasuttag blev Performance Active Exhaust, ett XKR-alternativ och standard på XKR-S.
  • Uppgraderad momentomvandlare för att hantera det ökade vridmomentet (förs över till RS).
  • Den elektroniska hastighetsbegränsaren ökade till 174 mph (280 km/h), och 0-60-tiden minskade till 4.4 s, 0-100 till 8.9 s. Jag har dock upptäckt att begränsaren, åtminstone på min bil, verkar ha ställts in på 186 mph (300 km/h), samma som RS.
  • Omtrimmad Adaptive Dynamics dämparkontrollmjukvara, ökade fjäder- och dämpningshastigheter (främre fjädrar 28 % styvare, bakre fjädrar 32 %) och lägre körhöjd (10 mm). Active Dynamics trimmades ytterligare för Dynamic Pack & RS, men fjädrarna och dämparna är desamma.
  • Nya helt bearbetade aluminiumfronter och reviderade bakre upphängningsstolpar som ökar camberstyvheten med 30 % – den förra är unik för 75:an, eftersom RS och Dynamic Pack (som är större produktionsserier) har en gjuten frontstolpe med samma design.
  • Speed ​​Pack-kroppssats med kroppsfärgad finish: främre splitter, sidotröskelförlängningar, bakre diffusor och större bakspoiler. Detta minskar lyftet med 25 %. Alla exteriörer är också kroppsfärgade eller svarta.
  • 20" Vortex smidda lättmetallfälgar, diamantsvarvade med mörkgrå finish, 9" fram & 10.5" bak, med bakdäcksbredden ökad med 10 mm till 295 mm. De smidda hjulen minskar fjädervikten med ca 4.8 kg. Medan fronterna är samma som 2008 års Jaguar XKR-S, bakhjulen har en större offset eftersom bakaxeln skiljer sig från 4.2 XKR.

Andra godsaker: Jaguar XKR75 tröskelstegplatta, aktiv frontbelysning, DAB-radio, röda bromsok, minneskort signerat av Mike Cross & Ian Callum, valfritt grafikpaket.

Även om publicitet vid den tiden antydde att det fanns revideringar av programvaran Electronic Active Differential, fick teamet ont om tid och budget och standard XKR-inställningarna användes. Det rättades till i XKR-S, som fick en anpassad version av programvaran EAD och Dynamic Stability Control.

Framgången med Jaguar XKR 75 visade att det fanns en marknad för en "hårdare" XKR, och teamet fick full företagsfinansiering för att utveckla konceptet ytterligare. Resultatet blev XKR-S, med ändringar av den aktiva diff., dynamisk stabilitetskontroll och adaptiv dynamik, samt ett reviderat karosspaket som minskade lyftet med 26 % (1 % mer än Speed ​​Pack), en toppfart öka till 186 mph, och sportstolar. Dave Pook har fört detta arbete vidare till RS GT, som han beskriver som "lätt galen".

I själva verket är XKR 75 därför det som utvecklats till Dynamic Pack (inklusive Speed ​​Pack) och Performance Active Exhaust, med tillägget av motoreffekt/vridmomentförbättringar och en starkare vridmomentomvandlare för att hantera dessa. Det är ett slags halvvägshus mellan en helt prestandafri XKR och XKR-S.

 Körerfarenhet av Jaguar XKR 75 till salu

På vägen är 75:an märkbart fastare än en vanlig XKR, men den har inte tappat den klassiska Jag-efterlevnaden; den är säkert mycket bekvämare än Nissan GT-R. Fjädringsändringarna gör styrningen väldigt direkt – du pekar, det går. Den understyrer på gränsen, eftersom det är en tung bil, men du måste pressa den väldigt hårt för att hitta den gränsen. Bilen känns väldigt välplanterad, särskilt i dynamiskt läge.

Vridmomentet är massivt, och det överstiger vida bakdäckens förmåga att leverera det till vägen.

Avgasljudet är strålande. På tomgång låter det som en drake som gurglar; om du ger gasen ett bra tryck i neutralläge, blir det ett fult sprakande på överkörningen; när du ger den bönorna medan du rör dig hörs ett mäktigt vrål. Den här bilen kan vara högljudd.

Historia: Jaguar XKR 75:e upplagan till salu här har inte gått mer än 3,300 km från ny och är det ultimata samlarobjektet. Den registrerades första gången i Sverige 2010 och togs i trafik här ett år senare. Den hade en ägare och den kommer med alla originalföremål.

Vad gör denna Jaguar XKR speciell?

  • 75-års jubileumsmodell
  • Endast 55 LHD-bilar tillverkade
  • 1 ägare
  • Superlåg km
  • Som nya

Kontakt information

Bild

Följ oss

Bild

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish