Fordonsöversikt
Triumph GT6 MK2 1969 till salu
Triumph GT6-modellen kom redan 1966 med GT6 MK1. I juli 1968 kom GT6 MK2 och sedan byggdes sista versionen MK3 från oktober 1970 fram till 1973 och sedan var över. De hade alla samma sexcylindriga motor. Kraften ökade med åren, men också vikten. Designern var Giovanni Michelotti som först designade Triumph Spitfire modellen och sedan GT .
Exteriör:Denna Triumph GT6 MK2 blev renoverad för 25+ år sedan och den ser fortfarande mycket bra ut idag. Den byggdes på den tiden också för "track day" användning. En halvbur monterades. Bilen har en lägre hårdare fjädring och en uppsättning coola tidsperiod korrekta hjul utrustade med nya däck fram. Under bilen är det snyggt och rent. Inget korrosion eller tjockt rostskydd. Som ni ser togs stötfångarna bort under renoveringen för att lätta banta vikten och få en renare look.
Inredning: I denna Triumph GT6 MK2 1969 är interiören original och i gott skick. Bara störtbågen påminner dig om att den här bilen är byggd även för bana. En mindre ratt är monterad och den är kanske inte så snygg, men den känns väldigt bra i handen när man kör. Med andra ord handlar den här bilen om att köra, inte att åka.
Motor: Så istället för den ursprungliga 2l Triumph GT6-motorn har en 2.5l från en TR6 monterats tillsammans med extraktor grenrör och ett sport avgassystem. Tre Webers kommer att slänga in sig så mycket bränsle de kan för att ge dig den ultimata kicken när den här bilen sticker iväg. För tillfället har bilen ingen bromsservo, men jag funderar på att montera en sådan. GT6 väger cirka 800 kg och har cirka 170 hk
Historik och underhåll: Triumph GT MK2 registrerades för första gången i Sverige den 20 majth 1969. 1979 kom den till andra ägaren och sedan strax efter ett år till den tredje. 1982 kom den till den fjärde ägaren, och han bestämde sig för att restaurera denna Triumph GT2021 och göra den så att han också kunde ta den till banan om han ville. Men strax efter restaureringen kom familjen och bilen fick stå kvar i det uppvärmda garaget tills jag hade turen att hitta den i april . Det var kärlek vid första ögonkastet, men hon älskade mig verkligen inte tillbaka. Den startade när jag kom hem, men bränslepumpen slutade snart och batteriet hade sett bättre dagar.
Reparationer under 2021/2022/2023
- Ny bränslepump och en Weber förgasare bytt
- Kylaren var helt ombyggd och utrustad med en elektrisk fläkt
- Koppling och bromscylindrar bytt inklusive slav
- Bromsslangar, bromscylindrar för bakhjulen, bygg om bromsok framtill
- Ny vattenpump och alla vattenslangar bytt
- Nya startmotor med högt vridmoment
- Ny toppackning och pinnbultar
- Nya Toyo-däck fram
- Ny koppling och urtrampningslager
- Ny glasfiberkåpa till växellådan (inuti)
- Ny givare för bränsletank
- Del, nytt avgassystem
- Teknisk besiktning i Sverige maj 2024
Den här bilen är riktigt busig att köra. Det är en så cool liten bil. Det är dock en Triumph, och jag tror aldrig att en sådan här bil kommer aldrig att bli färdig! Det kommer alltid att finnas saker som du kan förbättra och ersätta. Och jag antar att det är en del av resan med en bil som denna. Just nu även en mycket trevlig MB GT
Vad gör denna Triumph GT6 speciell?
- För gata & bana
- Väldigt snabb och roligt
- Sportig utan att kosta skjortan
- Gott skick