Fordonsöversikt
Rolls Royce Silver Shadow Drop Head Coupe Mulliner Park Ward till salu
Låt oss börja med att rensa upp namnet på den här bilen. Vissa kanske tittar på den och tänker på en Rolls-Royce Corniche, och de skulle inte ha helt fel. Den här modellen är föregångaren till Corniche och har ett mycket liknande utseende. Officiellt heter den Rolls-Royce Silver Shadow HJ Mulliner Park Ward Drophead Coupé – en munsbit, verkligen! Av denna modell tillverkades inte mer än 500 bilar och alla bilar var handbyggda i motsats till den senare cornichen.
Denna speciella modell är känd för sina eleganta stötfångare i krom, som skiljer den från de målade eller gummerade stötfångarna som finns på senare Corniche-modeller. Drophead Shadow introducerades 1967 som en konvertibel variant av den berömda Silver Shadow, byggd av Mulliner Park Ward. Ursprungligen drevs av en 6.2L V8-motor, uppgraderades den senare till en 6.75L-version och utrustad med avancerade funktioner som ett hydropneumatiskt fjädringssystem.
Exteriör: Exteriören på denna Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupe är klar i en fantastisk metallisk rödbrun färg, som skiftar vackert i ton beroende på exponeringen för solljus. Karossen, tillverkad av Mulliner Park Ward, är verkligen vacker, förstärkt av de tidiga helkromade stötfångarna som ger den ett mer klassiskt utseende. Alla exteriördetaljer, inklusive kromlisterna, är i nästan perfekt skick. Panelspalterna är konsekventa och väl inriktade. Även om lacken är bra, är den inte felfri, med mindre tecken på användning som repor och färgflisor. Bilen har också en helt återställd sufflett, som har fått ett expertsystem. Dessutom har den ett högkvalitativt mjukt överdrag som passar perfekt. Kroppen är helt fri från korrosion.
Inredning: Interiören i denna Rolls-Royce Silver Shadow cabriolet är ett lyxigt och inbjudande utrymme. Den har svart läderklädsel på sätena och dörrpanelerna, alla original och fortfarande i utmärkt skick. Sätena, som delar likheter med mjuka vardagsrumssoffor, är elektriskt justerbara. Precis som med exteriören är interiörens finare detaljer i anmärkningsvärt skick. Fönstren och suffletten är elektriskt manövrerade och fungerar felfritt. En särskilt charmig egenskap är de dolda, låsbara "minibarerna" som är integrerade i dörrpanelerna. Träpanelerna i hela interiören är också i bra skick. Med den mjuka toppen uppåt är interiören lika elegant, vilket ger en coupéliknande upplevelse tack vare den exceptionella kvaliteten på toppen, som är nästan 10 cm tjock och har en inramning av premiumull.
Motor och mekanik: Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupe lyser verkligen i sin mekanik. Den här bilen erbjuder en körupplevelse som är både unik och njutbar. Styrningen är så lätt att den kan manövreras med ett pinky finger, bromsarna svarar smidigt men ger kraftfull stoppförmåga, växlingarna är sömlösa och fjädringen ger en känsla av att glida på moln. Bilen drivs av en 6.2-liters V8-motor, med sin exceptionella körkvalitet tack vare ett hydropneumatiskt högtrycksfjädringssystem licensierat från Citroën, med tvåkretsbromsar och hydraulisk självnivellerande fjädring. Det senaste stora arbetet inkluderar en fullständig ombyggnad av bromssystem, med nya bromsok i alla fyra hörnen och nya bromsslangar. Dessutom har hydrauloljepumparna återställts, ett betydande och kostsamt uppdrag. Slutligen har även förgasarna och choken återställts.
Historia: Denna Rolls-Royce såldes ursprungligen ny i Essex, England och tros ha levererats som ett vänsterstyrt fordon. Den låg kvar i Essex fram till mitten av 1980-talet, då den exporterades till USA. 1990 var en berömd svensk entreprenör vid namn "Sko Uno" på marknaden för en Rolls Royce cabriolet. Han tog kontakt med importören Robert Aften som köpte just denna Rolls Royce i Kalifornien. Bilen stannade hos Uno tills han gick bort 2018 och bilen förvärvades av dess nuvarande ägare. Bilen kommer med sina originalverktyg och domkraft, tillsammans med originalböckerna, inklusive en servicebok stämplad 12 gånger upp till 66,800 miles. Fordonet åtföljs också av alla svenska MOT-papper, några brittiska MOT-journaler och vissa servicehandlingar.
Vad gör denna Rolls Royce speciell?
- Sällsynt tidig modell, endast 500 tillverkade
- Utmärkt mekaniskt skick