Triumph TR5 PI | 50.000 €

Bilspecifikationer:

ÅR: 1968
TILLVERKARE: Triumph
MODELL: TR5PI
KAROSS: Cabriolet
KM: 101.000
VÄXELLÅDA: Fyra hastigheter+överväxel
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 150 hk
PRIS €50.000
SKICK: 2

Fordonsöversikt

Triumph TR5 PI till salu

 

Triumph TR5 är en sällsynt och ikonisk brittisk sportbil, med endast 2,947 1967 enheter tillverkade mellan augusti 1968 och september 4. TR5, som utvecklades som en efterföljare till TR150, behöll den attraktiva Michelotti-designade karossen men fick en betydande prestandaökning med sin 2.5 hk, bränsleinsprutad 250-liters rak sexmotor. Detta gjorde den till den första brittiska produktionen av sportbil som använde bränsleinsprutning, vilket skilde den från den förgasade TR5-versionen som säljs i USA. Trots sin korta produktionstid lade TR6 grunden för TR , och förde vidare sin kraftfulla motor och innovativa funktioner, inklusive oberoende bakhjulsupphängning, ett kännetecken för TR-seriens utveckling.

Exteriör: Enligt mig är Triumph TR5 en underskattad modell. När man tänker på de vackraste 60-talscabrioleterna kan bilar som E-Type och Pagoda komma att tänka på. Jag tror dock att TR5 förtjänar en plats bland dem när det gäller både utseende och prestanda. TR5:an vi erbjuder är klar i klassisk Signal Red, och dess utseende har förstärkts av bredare trådekrade hjul. Dessa hjul är försedda med tidsanpassade Vredestein Classic-däck. Exteriören är i gott förarskick, med lacken som visar mycket få märken och bra panelluckor. Det mesta av kromdekoren är i fint skick, även om några stycken visar små gropfrätningar.

Inredning: Triumph TR5:s inredning är enkel och minimalistisk. Sätena är klädda i svart vinyl, ett hållbart val för en cabriolet, eftersom bilar med öppen topp är mer utsatta för väder och vind. För ökad säkerhet har denna TR5 utrustats med säkerhetsbälten. Den har en tjock sportratt som ger bra feedback. Dörrkorten och andra dekordelar är i gott skick, liksom mattan. Träpanelen har några sprickor i lacken och den mjuka toppen, även om den är lätt att använda, är något sliten. I bagageutrymmet är det bra med utrymme och tar du bort reservhjulet ser du att bilen är frisk och fri från korrosion. Under huven presenterar bilen sig också mycket bra.

Motor och mekanik: Triumph TR5 var en betydande uppgradering från sin föregångare, TR4, som gick från en förgasad inline-fyra-motor som producerade 105 hk till en Lucas bränsleinsprutad inline-sexa som producerade 150 hk. TR5 erbjuder inte bara imponerande kraft utan också ett fantastiskt ljud, särskilt i den här bilen, som har försetts med ett eftermarknadsavgassystem i rostfritt stål. Den 2.5-liters raka sexmotorn är ihopkopplad med en fyrväxlad växellåda med överväxel, vilket gör att bilen kan köra i höga hastigheter med anmärkningsvärt lågt varvtal. Överväxeln kopplas in och ur smidigt med en knapp på växeln och finns på både tredje och fjärde växeln. De senaste åren har bilen fått mekaniskt arbete, inklusive byte av koppling, nya motor- och transmissionsfästen, bussningar, kylvätskeslangar och en hjulinställning. Och växellådan byggdes om samtidigt.

Historik och dokumentation: Denna bil såldes ursprungligen av Autoimport i Glostrup, Danmark. Bilen blev kvar i Danmark till 2020, då den exporterades till sin nuvarande ägare i Sverige. Den kommer med sina importpapper, svenska MOT-papper, servicefakturor från nuvarande ägare, originalhandboken, två uppsättningar nycklar och det gamla danska registreringsdokumentet. Dessutom levereras bilen med ett arvscertifikat som verifierar att det är ett matchande nummer.
Om du bor i Sverige och vill sälja din vintage Triumph, snälla Hör av dig genom att skriva till oss här. 

 

Vad gör denna Triumph speciell?

  • Europeisk version med 150 hk bränsleinsprutad motor
  • Mycket bra tillstånd
  • Kromade ekerhjul

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish