Fordonsöversikt
Jaguar XK120M 1954 till salu
Jaguar XK120 M och XK120 SE Coupe
Jaguar XK120 var en populär racerbil på 1950-talet. Två tillgängliga uppgraderingsalternativ var XK120 M och XK120 SE. Specialutrustningspaketet introducerades 1951 och från 1953 fanns även racingdelar tillgängliga från återförsäljare. XK120 M-modellerna hade trådhjul, styvare fjädring och ett dubbelt avgassystem, tillsammans med ett cylinderhuvud med högre kompression som ökade Jaguar XK120 M:s effekt till 180 hk.
Exteriör: Jaguar XK120 M vi har till salu idag är en slående bil i vitt. Den ser lite sportigare ut än standard XK, med sin lägre åkhöjd och vajerhjul. Lacken på den här bilen är helt fantastisk, liksom alla kromdetaljer. Alla panelluckor är perfekta och dörrarna öppnas och stängs utan ansträngning, även med nya gummilister. Den droppformade designen och delade frontskärmen på Jaguar XK120 Coupe påminner dig om stilen hos exklusiva franska bilar från 1940-talet. Ekerhjulen är i gott skick och försedda med Michelin Pilote X-däck, som är de bästa tillgängliga däcken för dessa bilar.
Inredning: Inuti XK120 FHC hittar vi mörkblått läder och mattor i samma färg. Alla vackra träpaneler i bilen är nya. Instrumenten har reviderats, och när du väl har satt dig bakom den stora ratten känner du dig redo för en lång, bekväm körning. 1954 Jaguar har en smart design, med en liten flik på sidan av bilen som tillåter sval luft inuti. När du dessutom öppnar de små skärmarna på baksidan strömmar luften genom bilen och håller dig sval även under varma dagar.
Motor och mekanik: Den starkaste punkten med denna Jaguar XK120 M Coupe är dess prestanda och körupplevelse. Motorn har byggts om från grunden utan att spara på några kostnader.
Under 2020 inkluderade en del av det arbete som gjordes:
- Full ombyggnad av motorn
- Full ombyggnad av cylinderhuvudet
- Installation av ett 123 tändsystem, med motorbänken testad och finjusterad
- Ny packningssats till växellådan
- Ny bränsletank
- Nya Michelin Pilote X däck
- Ombyggda förgasare
Efter den fullständiga motorombyggnaden har bilen gått cirka 2,000 km. Den går nu vackert och är redo att gå överallt.
Historia: Denna Jaguar XK120M såldes ny av den svenska Jaguar-importören Fredlunds i Stockholm i december 1953. Bilen hade några ägare under de första åren av sin livstid, och 1974 köpte Wramell från Malmö bilen och påbörjade en totalrenovering . Kroppen skickades till Oldham & Crowther i Storbritannien, tillsammans med många av delarna. Två fabriksnya stänkskärmar köptes, och två nya bakskärmar var handgjorda. Under tiden sandblästrades och målades chassit i Sverige och karossen målades och återmonterades med chassit. Bilen färdigställdes från restaureringen omkring 1988.
Bilen var förberedd för att delta i Mille Miglia 1988, men tyvärr fanns det inget ledigt utrymme. Jaguar XK120M levde sedan ett lugnt liv i Mr Wramells kollektion fram till 1996, då bilen såldes till en ny ägare som endast använde den under vackra sommardagar. På en av dessa drev utvecklades ett ljud från motorn. Vid kontroll av kamaxelkedjan konstaterades att kedjespännaren för kamaxeldriften hade gått sönder och att detta var orsaken till ovan nämnda bullerproblem. Därefter togs motorn, inklusive kopplingsenheten, isär helt, motorblocket rengjordes och motorn byggdes om helt och hållet med varje komponent inspekterad och utbytt när det bedömdes nödvändigt. Slutligen kördes motorn i en testbänk hos Bo Ridström Racing AB och dess prestanda bekräftades. Motorn och växellådan går nu perfekt.
Ett arvscertifikat finns tillgängligt för denna bil med matchande nummer, tillsammans med fullständig dokumentation av tidigare ägare, fakturor för arbete och delar som används vid restaureringen.
Vad gör denna Jaguar XK120 speciell?
- XK120 M version
- Helt ombyggd motor och huvud.
- omfattande dokumentation