Fordonsöversikt
Jaguar XK120 DHC 1954 till salu
De tidiga Jaguar XK-modellerna med XK120, XK140 och XK150 gör mig fortfarande helt i dag med sin prestanda och stil. Drop Head Coupe (DHC) är den mest mångsidiga av de tre karossmodellerna, tack vare en mjuk topp som är relativt lätt att använda. Med sitt inre foder förblir DHC ganska tyst inuti även vid höga hastigheter. Denna modell erbjuder också något mer innerutrymme, vilket möjliggör små väskor i ryggen eller extra komfort för en större förare genom att förlänga förarsätet längre bak.
Exteriör: Denna speciella Jaguar XK120, nu tillgänglig till försäljning, har sin ursprungliga mockagröna färg. Lacken verkar vara delvis original, och även om den visar några tecken på åldrande, är bilen fortfarande vackert presenterad. Några få repor är synliga och lacken är genomsliten i ett område på förardörren. Kromdetaljer förblir i mycket gott originalskick, och även om den beige mjuka toppen är något väderbiten är den intakt och håller regnet ute. Bilen rullar på målade stålhjul för ett förbättrat utseende och förbättrad hantering. Noterbart att den fortfarande har de fantastiska originalstrålkastarna. Undertill verkar bilen strukturellt sund, utan tecken på större svetsarbete.
Inredning: Vanligtvis skulle jag säga att Jaguar XK120 inte är idealisk för längre förare, men den här bilen har utrustats med skopor, vilket ger mer benutrymme samtidigt som interiörens klassiska utseende bibehålls. XK 120 träpanelen verkar ha restaurerats någon gång, men det har gjorts smakfullt för att bevara bilens harmoni. Mattorna är delvis original och en brandsläckare är snyggt monterad under instrumentbrädan. De ursprungliga sätena, som är i utmärkt skick, följer med bilen, liksom den något mindre ratten som för närvarande är installerad för extra förarutrymme.
Motor och mekanik: Kanske är höjdpunkten med just denna Jaguar XK120 DHC körupplevelsen. Motorn går väldigt smidigt och det känns som att alla 160 hk fortfarande finns fullt ut under huven. Den här bilen lyser verkligen på motorvägen, där den eftermonterade femväxlade Getrag-växellådan möjliggör enkel cruising i 120 km/h. Att titta på reaktionerna från människor du passerar ökar bara spänningen. Originalväxellådan ingår också om du vill återställa den till strikta originalspecifikationer. I övrigt har Jaguaren varit mycket välskött genom åren, med en aluminiumkylare och elektrisk fläkt tillagd för att hålla den sval.
Historia: Enligt dess Jaguar Heritage Certificate såldes denna XK120 DHC ny i Sverige i början av 1954. 1964 kom den i herr Stenbacks ägo, grundaren av Svenska Jaguarklubben, som ägde bilen fram till 2016. I bilen finns bl.a. omfattande dokumentation av servicearbeten och delar som bytts ut genom åren, samt original XK120 DHC-handbok och reservdelsmanual. Bålen rymmer original reservdelar, domkraft och verktyg. Det här är en bil för dig som letar efter en äkta XK, med mycket karaktär och lagom patina. En riktig förarbil, perfekt för Grand Touring.
Vad gör denna Jaguar XK speciell?
- Femväxlad Getrag växellåda
- Såld ny i Sverige
- 3 ägare från ny!
- Matchande siffror och matchande färger