Jaguar XK120 FHC Rally | € 92,000

Bilspecifikationer:

ÅR: 1953
TILLVERKARE: Jaguar
MODELL: XK120
KAROSS: Coupe
KM: 65,500
VÄXELLÅDA: 4-växlad+överväxel
TILLVERKAD I: Storbritannien
HÄSTKRAFT/KW: 193 hk
PRIS € 92,000
SKICK: 2

Fordonsöversikt

Jaguar XK120 FHC Rally till salu

 

Jaguar XK120 Coupe Restomod

Jaguar XK120 var ett populärt val för racing i början av 1950-talet. 1952 satte en Jaguar coupé med fast huvud många världsrekord för hastighet och distans, med i genomsnitt 100 mph under loppet av en vecka. Jaguar producerade också den legendariska Jaguar C-Type för racing. För att vara helt tydlig så har den här bilen inget att göra med en Jaguar C-Type!

Exteriör: Denna pastellblå Jaguar XK120 har förberetts sakkunnigt för rallyn som Mille Miglia, Arlberg Classic, Ennstal Classic, Silvretta Classic, The Tulip Rally och många andra. För att spara vikt och ge bilen ett renare utseende har stötfångarna tagits bort. Något bredare fälgar har försetts med Michelin Pilot X-däck, vilket inte bara förstärker bilens estetiska tilltal utan också förbättrar dess köregenskaper, även i höga hastigheter. I bagageutrymmet hittar du en bränsletank på 120 L aluminium, vilket gör ett bagageutrymme nödvändigt för att förvara din resväska. Extra strålkastare fram ger bättre sikt på slingrande alpina vägar. Ett ordentligt läderband säkrar den utsvängda huven och två välplacerade sidospeglar på dörrarna ger extra säkerhet. Även om det är osannolikt att många bilar kommer ikapp dig, finns speglarna där för säkerhets skull.

Inredning: Om du är runt 175 cm (5'9") eller längre, kan du tycka att det är svårt att passa in i en standard Jaguar XK120 Fixed Head Coupe. Den här bilen har dock speciella skopsäten som erbjuder extra benutrymme och takhöjd, vilket gör den mycket bekvämare för långa förare. Dessa stolar är också bra för långa resor. Krokarna är på plats för korrekta säkerhetsbälten. Bilen har också en unik pedalkonfiguration, med gaspedalen ansluten med en kabel snarare än en länk, vilket ger dig en mer uppkopplad körupplevelse.

Motor och mekanik: Motorn genomgick en total ombyggnad 2016, trimmad av Sigma Engineering i Storbritannien, och det är den överlägset starkaste och snabbaste Jaguar XK120 jag någonsin kört. Trots sin kraft förblir den lättkörd med utmärkt vridmoment. I kombination med överväxellådan är denna bil perfekt för rally eller Grand Touring. Det omfattande arbetet med bilen utfördes av Classic Motor Cars Limited i Storbritannien och Twyford Moors XK Specialists. Större uppgraderingar inkluderar:
• Helt ombyggd Moss-växellåda och överväxelenhet
• Komplett motorombyggnation av Sigma Engineering, inklusive kolvar, lager etc.
• Koni Classic främre dämpare
• Nya huvudcylindrar för koppling och broms
• Helt ny ledningsväv
• Fullständig bromsöversyn
• Alla främre och bakre bussningar bytta

historik: Denna exceptionella Jaguar XK120 Fixed Head Coupe såldes första gången i USA i april 1953. 1991 fördes den till Storbritannien, där den kom i Mr. Williams ägo. Bilen fick sitt FIVA-pass 1999 och igen 2007. Den nuvarande ägaren köpte bilen 2015, varefter en större restaurering genomfördes av Classic Motor Cars Limited, färdig 2018. Den var då registrerad i Sverige och har nu svenska dokument , vilket innebär att den kan handlas inom EU utan ytterligare skatter. Dokumentationen för bilen går tillbaka till sin tid i USA och alla fakturor för restaureringsarbetet som gjorts mellan 2016 och 2018 ingår.

Bor du i Sverige och vill sälja din klassiska Jaguar, snälla Hör av dig genom att skriva till oss här. 

 

Vad gör denna Jaguar XK speciell?

  • Förberedd för rally och touring
  • Överväxellåda
  • FIVA-dokument
  • Omfattande restaureringsarbete utfört nyligen

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish