BMW 3,0 CSL | 210,000 €

Bilspecifikationer:

ÅR: 1973
TILLVERKARE: BMW
MODELL: 3,0 CSL
KAROSS: Coupe
KM: 73,000
VÄXELLÅDA: 5 växlad
TILLVERKAD I: Tyskland
HÄSTKRAFT/KW: 345 hk
PRIS € 210,000
SKICK: 2

Fordonsöversikt

BMW 3,0 CSL till salu

BMW 3.0 CSL, som introducerades i maj 1972, var en speciell lättviktsversion av E9-coupén, designad för att uppfylla kraven på homologering för racing i European Touring Car Championship. Endast 1,265 500 enheter byggdes, där "L" i namnet står för leicht (lättvikt). För att uppnå detta använde BMW tunnare stål, aluminiumdörrar, motorhuv och bagageutrymme och minimal ljudisolering. Medan de flesta CSL:er avskalades för prestanda, behöll de 3.0 enheterna som exporterades till Storbritannien vissa komfortfunktioner som ljudisolering och elektriska fönster. Ursprungligen utrustad med en 3.2-litersmotor, ökades volymen senare till 1973 liter, och 3.0 gav ett aerodynamiskt paket med en stor bakvinge smeknamnet "Batmobile". 1970 CSL fick betydande framgångar på banan och dominerade European Touring Car Championship under hela -talet.

Exteriör: Denna BMW E9 3.0 CSL är lackerad i den ikoniska och mycket åtråvärda Golf Yellow, en färg som verkligen får bilen att sticka ut och ger stor kontrast till CSL-ränderna. Enligt min mening, medan du kan ha en CSI i mer subtila och eleganta färger, bör en CSL bära en djärv färg som denna nästan neongröna. Denna speciella CSL är i exceptionellt skick, efter att ha genomgått en ordentlig restaurering som slutfördes 2022. Vad som skiljer CSL från en typisk BMW E9 antyds i namnet – L står för lättvikt. Bilen var fabriksförsedd med en tunnare kaross och bagagerum, motorhuv, tak och dörrar i aluminium. Den hade också stänkskärmar, och de europeiska modellerna hade plaststötfångare eller inga stötfångare alls, i motsats till de 500 brittiska bilarna, som kom med standardkrom stötfångare. Även huvspärren dikades och ersattes med huvsprintar. Karossen i det här exemplet är i utmärkt skick, med bra panelgap och, naturligtvis, ingen korrosion. Alla utvändiga kromlister, fönster och lampor är i utmärkt skick. Bilen sitter på original Alpina 14-tumshjul med nya Michelin XWX-däck.

Inredning: Interiören i denna BMW 3.0 CSL har svart vinyl och tyg. Längst fram finns ett par bekväma bucketsäten tillsammans med fyrapunktsbälten. Sätena ger bra stöd och placerar dig i den perfekta positionen för körning. Tillsammans med den underbara Petri-ratten får du verkligen den rätta känslan när du kör den här bilen. Den svarta headlinen är också i bra skick. Som en CSL har bilen manuella fönsterrutor och inget taklucka. De få återstående funktionerna, såsom värmesystemet, mätarkluster och lampor, fungerar alla som de ska. Trälisterna i interiören är i utmärkt skick, liksom alla små krombitar. Bilen har baksäten i bra skick, men åtkomsten till dem är något begränsad på grund av skopsätena.

Motor och mekanik: Det är här denna BMW E9 3.0 CSL skiljer sig något från originalet. Den ursprungliga 3.0-litersmotorn har bytts mot en 3.5-liters, som har trimmats ytterligare med en annan vevaxel för att öka cylindervolymen till 3.8 liter. Motorn är försedd med aggregat, trippel Weber-förgasare, friluftsfilter och ett anpassat avgassystem, vilket resulterar i en effekt på 345 hk. Förutom kraften levererar bilen ett otroligt avgas- och induktionsljud från friluftsfiltren. Motorn är ihopkopplad med en femväxlad växellåda och kort växel, vilket ger mycket snäva och exakta växlingar. Den femte växeln möjliggör bekväm cruising i motorvägshastigheter med måttligt varvtal. Motorn byggdes helt om 2012 och har inte körts särskilt mycket sedan dess. Parallellt med motorombyggnationen dynoddes bilen för att ge exakta effektsiffror. Alla bussningar har bytts ut och uppgraderats, vilket resulterat i en hantering som känns lika bra som ny.

Historia: Denna BMW E9 3.0 CSL importerades från Tyskland till Sverige av sin nuvarande ägare 2005 och registrerades första gången 2009. Ungefär vid denna tid påbörjade ägaren en motorrestaurering, som avslutades 2012. Bilen genomgick sedan en fullständig restaurering, vilket färdigställdes 2022

Om du bor i Sverige och vill sälja din klassiska BMW E9, snälla Hör av dig genom att skriva till oss här. 

 

Vad gör denna BMW E9 speciell?

  • 3,8 liters motor som levererar 345 hk
  • Femväxlad växellåda
  • Golf gul
  • Utmärkt skick

BMW CSL E9 med 345hk, se här

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish