Fordonsöversikt
Mercedes W198 300SL till salu
Mercedes-Benz 300 SL Roadster, tillverkad från 1957 till 1963, är en legendarisk sportbil känd för sin prestanda, design och innovation. Ursprungligen härledd från 1952 W194-racerbilen, har 300 SL ett mekaniskt direkt bränsleinsprutningssystem som kraftigt förbättrade kraften hos dess treliters raka sexmotor. Detta gjorde det möjligt för bilen att nå imponerande hastigheter på upp till 263 km/h (163 mph), vilket gör den till den snabbaste produktionsbilen i sin tid. 300 SL introducerades på den amerikanska marknaden av importören, Max Hoffman, och fick ikonisk status med sin eleganta design och banbrytande teknologi, inklusive sin lätta rörkonstruktion. Roadster-varianten, som debuterade på Genèvesalongen i maj 1957, erbjöd konventionella dörrar och ett uppdaterat fjädringssystem för förbättrad hantering och komfort.
Exteriör: 1957 Mercedes W198 300SL Roadster är en verkligt slående bil, vilket gör det lätt att förstå varför den tilltalade så många superstjärnor på femtiotalet. Det djupt röda lädret på denna bil gör en vacker kontrast till den silverfärgade utsidan. Lacken är i gott skick med minimala tecken på användning. Den är utrustad med korrekta Michelin XWX-däck på originaluppsättningen med perfekta hjul och navkapslar. Alla kromade detaljer omkromades eller byttes ut under bilens restaurering. Fjädringen på 300SL är nu i perfekt balans, både fram och bak. Vid regn under körning finns en svart tygduk i utmärkt skick. En Talbot-spegel är monterad på vänster skärm, precis som den ska vara. Denna Mercedes W198 300SL är en bil som kan och bör användas.
Enligt fabriksregister såldes denna 300SL Roadster ursprungligen i USA. 1989 exporterades bilen till Tyskland, där dess ägare genomförde en fullständig restaurering och återställde den till sina ursprungliga specifikationer: silver med inredning i rött läder. Under denna restaurering försågs bilen också med en mycket önskvärd 1962SL-motor i aluminiumblock efter 300. Denna motor byggdes enligt uppgift om 1991 till en kostnad av 90,000 DM.
Efter restaureringen erbjöds bilen till försäljning på Brooks-auktionen under Oldtimer Grand Prix på Nürburgring, Tyskland, den 7 augusti 1999. Enligt Brooks beskrivning hade bilen bara gått 400 kilometer sedan restaureringen och motorombyggnaden. En fullständig skickrapport på auktionen bekräftade bilens utmärkta kosmetiska och mekaniska skick.
Bilen såldes på denna auktion till en ivrig samlare och berömd filmregissör i Storbritannien, David Tringham. Mr. Tringham tog exceptionellt hand om bilen, och det mesta av dess dokumentation kommer från hans tid som ägande. Han lät underhålla bilen av Chris Shenton och bevarade varje serviceräkning och e-postkorrespondens däremellan. Detta ger en anmärkningsvärd inblick i bilens underhåll under dess mest aktiva period. Fakturorna innehåller bland annat en ombyggnad av växellådan 2001 och en komplett motorombyggnad med ett fabriksnyt huvud 2011 av Kienle i Tyskland. Ombyggnadskostnaden för motorn översteg 70,000 euro vid den tiden.
Vid tidpunkten för köpet fick Mr. Tringham också ett FIVA-pass för bilen, vilket gör den kvalificerad för de finaste turerna och körevenemangen. Han gillade bilen i 18 år, deltog i många turer och kongressevenemang och fick flera troféer. Bilen såldes sedan till Danmark till Patrik Vogel 2017. Han ägde bilen i ett par år innan han sålde den till sin nuvarande ägare 2019. Registreringsprocessen för bilen i Sverige slutfördes 2021, och den har blivit använd väldigt lite av sin nuvarande ägare. Nu är W198 300SL till salu och redo för nya äventyr.
Bor du i Sverige och vill sälja din klassiska Mercedes, snälla Hör av dig genom att skriva till oss här.
Vad gör denna Mercedes 300SL speciell?
- Aluminiumblock
- Full historia