Ferrari 330 GT 2+2 | 300,000 €

Bilspecifikationer:

ÅR: 1964
TILLVERKARE: Ferrari 
MODELL: 330 GT 2 + 2
KAROSS: Coupe
KM: 136.500
VÄXELLÅDA: 4-växlad+ överväxel
TILLVERKAD I: Ferrari
HÄSTKRAFT/KW: 264 hk
PRIS: € 300.000
SKICK: 2+

Fordonsöversikt

Ferrari 330 GT 2+2 till salu

Ferrari 330 GT 2+2 är en ikonisk Grand Touring-bil som förkroppsligar den perfekta blandningen av elegans, prestanda och lyx. Denna anmärkningsvärda bil, som introducerades i början av 1960-talet, var en efterföljare till den legendariska Ferrari 250 GTE, och den blev snabbt en symbol för fordonsexpertis och sofistikering.

Den exteriöra designen på Ferrari 330 GT 2+2 utstrålar tidlös skönhet, kännetecknad av släta, flytande linjer och en lågt hängande siluett. Den eleganta profilen och den långsträckta huvan, prydd med det berömda springande hästemblemet, fängslar omedelbart åskådare och entusiaster. 330 GT 2+2 har en konfiguration med fyra säten, vilket säkerställer praktiska egenskaper utan att kompromissa med dess sportiga karaktär.

Under motorhuven vrålar en kraftfull 4.0-liters V12-motor till liv och ger en spännande acceleration och en toppfart på över 150 mph. Den harmoniska symfonin i motorns brus är en ren fröjd för alla körentusiaster. Tillsammans med en exakt manuell växellåda erbjuder 330 GT 2+2 en engagerande och uppslukande körupplevelse.

Att kliva in i den lyxiga kabinen avslöjar en blandning av överflöd och hantverk. Fina läderklädsel, trädetaljer och polerade kromdetaljer pryder interiören och skapar en inbjudande atmosfär för både förare och passagerare. Trots sina lyxiga utnämningar förblir Ferrari 330 GT 2+2 trogen sitt racingarv, och erbjuder en perfekt balanserad körning och lyhörd hantering som ingjuter förtroende på slingrande vägar.

Ferrari 330 GT 2+2 fick stor beundran och berömmelse under sin produktion, och tilltalade både kändisar och älskare över hela världen. Dess status som ett eftertraktat samlarföremål fortsätter till denna dag, med en passionerad gemenskap av entusiaster som ägnar sig åt dess bevarande.

Sammanfattningsvis står Ferrari 330 GT 2+2 som en klassisk gestaltning av Ferraris engagemang för att kombinera högpresterande teknik med lyxig design. Dess eleganta estetik, kraftfulla V12-motor och förstklassiga interiörmaterial säkerställer en oförglömlig körupplevelse som överskrider tiden, vilket gör den till en verkligt anmärkningsvärd och tidlös bil.

Exteriör: Den klarröda karossen har återställts till perfektion. Ferrari 330:s Pininfarina-kropp har många knivskarpa linjer. Det är lätt att se att det var en professionell verkstad som gjorde arbetet med denna bil. Varje panel passar perfekt. Dörrarna, motorhuven och bagageutrymmet är lätta att stänga och öppna. Framrutan är ny och allt annat glas är originalet i mycket gott skick. Ferrari 330 GT 2+2 rullar på en vacker uppsättning Borrani ekerhjul utrustade med mitt favoritdäck, Michelin XWX, och fullbordar det autentiska 1960-talets sportbilsutseende. Undersidan av Ferrari 330 är lika fantastisk som toppen. Serie 1 dubbla strålkastarkonfigurationen ger bilen dess karaktär. Varje kromdetalj är perfekt och under restaureringen byttes varje bit gummi ut.

Inredning: Denna Ferrari 330 GT 2+2 har ett pianosvart instrumentpanel. Alla de stora och tydliga Veglia-instrumenten är i fullt skick. En solid rad av vippomkopplare med bokstäver som kommer att kräva att användarmanualen avkodas. På din högra sida av ratten hittar du bekvämt överväxelspaken och din blinkers till vänster, de två mest använda kontrollerna när du kör Ferrari. Det mjuka beige lädret har fått precis lagom patina för att du ska känna dig som hemma i den rymliga kabinen. Även om det finns ett reservhjul under i bagageutrymmet finns det gott om plats för bagage när du åker på Grand Touring i Europa.

Motor och mekanik: Så fort 3-Weber-förgasarna är fyllda tänds Ferrari 330 GT 2+2 direkt och går på tomgång fint och smidigt. Växellådan har en mycket solid och fast känsla som går igenom växlarna. Överväxelenheten som i princip är din femte växel är väldigt enkel att använda på den här bilen. Du har två nyrestaurerade bromsförstärkare som hjälper dig att sakta ner bilen med självförtroende. Det finns inga störande ljud som kör den här bilen. Det är bara ren V12-sång man tvingas lyssna på eftersom det inte finns någon radio. I regionen 2017-2019 spenderades cirka 60,000 Euro på att uppgradera bilen mekaniskt. Här är några av de viktigaste punkterna.

  • En fullständig motorombyggnad inklusive kolvar och foder
  • Huvud- och vevstångslager bytt
  • Omslipning av veven
  • Bygg om och ställ in förgasare
  • Nya motorfästen, bränsleslangar, kylslangar, klämmor mm.
  • Nya ventiler och ventilstyrningar för huvudet
  • Alla tändningsdelar bytt, ny vattenpump mm.

Historia: Denna Ferrari 330 GT Series 1 byggdes av Ferrari 1964 och såldes två år senare som en ny bil i Frankrike. Sedan, på 90-talet, tog den sig till Tyskland.

  • 1994 Bilen genomgick en större restaurering av företaget som heter Modena Motorsport i Tyskland. Den målades om i originalfärgen "Rosso Corsa".
  • 2017-2019 Tim Samways Sporting & Historic Car Engineers gjorde en fullständig restaurering av motorn. Efter detta har bilen körts 4,500 mil.
  • Ferrari 330 GT 2+2 Series 1 kom till Sverige 2016 och här har det varit två ägare.
Bilen kommer med dokumentation som går hela vägen tillbaka till Frankrike. Originalhandboken, reservdelskatalogen tillsammans med exemplarisk dokumentation och fakturor på arbeten utfört under åren av välrenommerade företag.
Om du har en vintage Ferrari skulle du vilja sälja. Vänligen meddela oss här 

 

Vad gör denna Ferrari 330 GT speciell?

  • Serie 1 bil med kinesiska ögon
  • Mycket fint skick

Se Ferrari 330 GT köra

Nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att vara uppdaterad om nya bilar på väg in.
* obligatoriskt

Språk

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish