Fordonsöversikt
Triumph TR4A IRS 1965 till salu
Jag har haft några Triumph-bilar tidigare men de flesta av dem var GT6. Jag hade också en TR3. Eftersom jag gillar Triumph-bilar väldigt mycket, bestämde jag mig för att prova denna Triumph TR4 IRS. TR4 modellen kom till i början av 1960-talet och TR4A tillverkades mellan 1965 och 1967 innan TR5 kom i produktion med en sexcylindrig motor. Sedan kom IRS och revolutionerade den fjädringen bak på dessa bilar. Detta resulterade i att TR4A-bilarna är 2,2 cm bredare än den tidigare TR4:an. Dessutom ökade effekten för TR4A med 10 %. ekerhjul, överväxel, värmare och säkerhetsbälten var alla extra alternativ 1965.
Exteriör: Denna röda Triumph TR4A ser helt fantastisk ut! Och anledningen till det är en omfattande renovering av denna bil som ägde rum mellan 1998-2002. Under renoveringen hade man karossen av från ramen. Alla delar sandblästrades och lackerades sedan med primer och färg. 4 nya stänkskärmar monterades och hela karossen målades i originalfärgen röd. Nya krom stötfångare och alla gummin byttes ut. Bilen fick då en ny sufflett. Renoveringen dokumenterades med foton. Denna Triumph försågs nyligen med nya däck på original stålfälgar med navkapslar. Vilket är ovanligt idag. Den här bilen ser otroligt fin ut och den är lika fin under!
Inredning: Interiören i denna Triumph TR4 IRS byttes ut under restaureringen. Nya stolsöverdrag och mattor. När taket är nere finns det ett svart cabskydd. Vacker instrumentbräda i trä med alla fullt fungerande instrument. Uppvärmning var ett alternativ för en TR4 och den här bilen har det. Det förlänger körsäsongen när du kan åka med taket nere och fortfarande ha värmen på. Under suffletten finns ett litet utrymme för din picknickkorg.
Motor: Själva motorrummet är så rent att du kan lämna din smörgås var som helst medan du kontrollerar oljan. Den fyrcylindriga TR4-motorn startar direkt och låter utmärkt. Detta är en liten motor men ger mycket bra vridmoment vilket gör att den känns mer kraftfull än den är. Växellådan är fin med fasta lägen. TR4A har en överväxelfunktion på 3rd och 4th växel. Detta sänker varvtalet avsevärt om du behöver åka på motorvägen. Det sparar dig också bränsle vilket börjar bli viktigt även på en samlarbil. Avgasrör i rostfritt stål ska hålla så länge du eller den här bilen är vid liv. Trumbromsarna är utmärkta. Triumph har nyligen fått service och är redo för nästa soliga dag.
Historia: Denna Triumph TR4 IRS registrerades här i Sverige första gången den 4th av maj 1965. Den andra ägaren, Ruth Karlsson, köpte bilen 1973, men behöll den bara i några månader. Senare köpte herr Öhling bilen och behöll den till 1998 då den bytte ägare till en annan dam, Lucia Lind. Lucias man var den som gjorde renoveringen på denna bil vilket tog honom ca 4 år och bilen var tillbaka på vägen 2002. Den har efter det blivit mycket väl omhändertagen. En del av det arbete som gjorts på senare tid listas nedan.
- Ny kylare, kylarlock och elektrisk kylarfläkt
- 4 nya däck
- fjädrar och stötdämpare
- Luftfilter
- Säkerhetsbälten
- Bakre differentialolja, tändstift
- Kopplings- och bromscylindrar,
- Växellåda och överväxel monterad som ombyggd enhet
- Delar till din Triumph du kan få från Rimmer Bros
- Om du vill sälja din Triumph låt mig vet här.
Vad gör denna Triumph TR4A speciell?
- IRS modell
- Förbättrad fjädring
- Överstyra
- Återställd till utmärkt skick
- Original stålhjul